Dag 64 donderdag 4 mei 2023 Saint-Étienne-de-Baïgorry – Espelette 31 km

4 mei 2023 - Espelette, Frankrijk

Weer een mooie wandeldag met deze middag ook weer een memorabel moment.

Vanmorgen al op tijd wakker omdat we afgesproken hadden dat we om zeven uur aan de ontbijttafel zouden zitten. Gastvrouw Vallerie had weer een heerlijk ontbijt verzorgd en zou ons na het ontbijt terug brengen naar de plek waar ze ons gisteren opgepikt heeft.
Om half acht zaten we in de auto en in de half uur duren de rit vertelde Vallerie honderduit over deze omgeving. Ze wees ons een een bergkam waar zij (en meer mensen) een gezicht in zagen dat op z’n achterhoofd licht. Verder vertelde ze nog over lokale boertjes waar zij de kaas of de wijn haalt. Om acht uur waren we op de plek waar we gisten instapte. Na een fotomomentje samen zijn wij weer aan onze tocht begonnen.
We konden meteen aan de bak, zeggen we dan. We begonnen met een beklimming van ongeveer vier kilometer en daarna een afdaling van ongeveer dezelfde afstand. We kwamen daarmee in het dorpje Bidarray. Van daaruit hebben we een hele tijd op korte afstand van een stroomafwaarts gaand riviertje gelopen. Heerlijk dat geluid van dat stromende water, de vogeltjes die fluiten en de zon die enigszins tegen gehouden wordt doordat we onder de bomen lopen.

Tegen het middaguur kwamen we toevallig bij een restaurantje uitlopen dat open was. Daar maar even op ons gemak geluncht.
Direct na die lunch was het weer flink klimmen maar nu met een groter stijgingspercentage. In ruim een half uur stonden we zo’n 300 meter hoger dan waar we geluncht hadden. Het was een soort bergpas waar we overheen gestuurd werden. Boven op die pas moesten we nog even wachten op onze beloning, het uitzicht. Na een kronkelig pad tussen de struiken kregen we op een gegeven moment een prachtig uitzicht. Aan de noordkant zagen we het vlakkere deel van Frankrijk, aan de zuidkant zagen we de bergen van de Pyreneeën en het meest bijzondere was de westkant want daar konden we plots de oceaan zien. We werden er beiden stil van. Als je dan al zo lang onderweg bent is dit echt weer een bijzonder memorabel moment op onze tocht.
Na dit uitzicht werd de afdaling naar het dorpje Espelette ingezet. Daar kwamen rond vier uur aan. Bij ons slaapadres twee kilometer verderop konden we pas om vijf uur terecht en daar werd geen warme maaltijd geserveerd. Wij durfde het wel aan om ons proost-momentje alvast in Espelette te doen. Ook hebben we geprobeerd om daar alvast iets warms te eten maar de keukens van de restaurants gaan pas om zeven uur open. Bij een pizzeria hebben we uiteindelijk een paar paninis besteld en dat was het wel.

Bij ons slaapadres stond gastvrouw Anne ons op te wachten en werden we direct naar onze mooie kamer geleid. Op de vraag of ze nog iets voor ons konden doen vroegen wij om een biertje. Daar kon ze ons niet aan helpen. Toen is het een flesje rode wijn geworden. Maakt ook niet zoveel uit, we hadden ons proost-momentje al gehad.

Om acht uur ook even een paar minuten stil geweest. Op zo’n moment besef ik nog intenser hoe bevoorrecht ik ben dat ik deze tocht mag en kan maken.

Morgen gaan we dan eindelijk naar Spanje. We hebben er zin in. Het zal nog best een flinke etappe gaan worden maar de slaapplek is al geregeld in Irun.

Sorry voor het matige verslag vandaag. Ik had al een heel verslag gemaakt maar had het nog niet opgeslagen en toch mijn Ipad opnieuw opgestart. Alles was weg dus kon ik weer opnieuw beginnen.

Volgende keer beter.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Lowie:
    4 mei 2023
    Hey Alfons. Shit happens wordt wel eens gezegd. Maar d’r is ook iets aan de hand met je foto’s denk ik. Zie alleen maar pictogrammen op de plek waar een foto zou moeten staan. Of het ligt aan mij (of mijn telefoon). Afijn. Maar ben benieuwd naar de plaatjes van de oceaan. Lijkt me idd super gaaf. Mooi dat je, zo ver weg van huis, toch stil hebt gestaan bij de dodenherdenking. Doe je goed👍. Ik was ook net op tijd thuis van een bezoekje aan een appartement complex bewoner. Die verblijft als sinds december ‘22 in een revalidatiecentrum om te herstellen van een herseninfarct. Over bevoorrecht zijn gesproken. Dat zijn we idd als je ziet wat voor ellende je daar ziet. Nondetju. Moet er niet aan denken. Laten we hopen dat zoiets ons nooit overkomt. En met die gedachte ga ik me ten ruste leggen.
    Morgen bereiken jullie Spanje. Mijn zwager zou zeggen (ala Hans Teeuwen); “daar kom ik godverdomme net vandaan”. Want die zijn vandaag weer thuis gekomen na een weekje vakantie. Maar dat terzijde😂. Welterusten maat. Slaap goed en voor morgen een mooie tocht gewenst. Houdoe war
  2. Toos Bink:
    Suc6 in Spanje .....weer een ander avontuur 👍👍👍
  3. Harriette:
    4 mei 2023
    Wauw… bijna in Spanje. Klinkt bijna als laatste etappe. Een etappe met nog de nodige kilometers. Voor mijn gevoel gaan jullie super snel. Toch ben je al 64 dagen van huis. Toch wel lang
    Zoals Lowie al zei, er is inderdaad iets met je foto’s aan de hand.
    Op naar Spanje 😊
  4. Peter:
    4 mei 2023
    In het algemeen word er in Spanje, wellicht ook in jullie Franse omgeving laat (vanaf 20.00 uur!!!!) gegeten in de restaurants! Stokbrood : boccadillo con queeso (met kaas), con chamon (met hamspek), con chorizo (met worst), café con leche (koffie met melk), thee - manzanilla- kamillethee.
  5. Kees:
    5 mei 2023
    Uhm. Matig verslag. Nee joh, echter super knap wat jij na elke wandeldag even aan ons post. Echt top en bewonderenswaardig. Ik geniet elke dag van je verhalen en belevenissen. Top man. En alleen maar respect, ook naar jouw loopmaatje.
  6. Peter:
    5 mei 2023
    Het typische Baskische balspel heet Pelota.
  7. Harrie:
    5 mei 2023
    Wat een luxe een lieve gastvrouw Vallerie die je twee dagen onderdak bied, je ophaalt, eten voor je kookt en weer op weg brengt. De mooiste foto is van die twee knorren die zo knus bij elkaar liggen 😀
    Geweldig hè zo’n uitzicht met twee mooie landschappen aan weerszijde en de uitgestrekte oceaan voor je
    Je kunt Spanje al ruiken en voelen hup die berg over 🥾🥾🥾🥾