Dag 70 woensdag 10 mei 2023 Pozueta (Muxika) - Portugalete 38,5 km

10 mei 2023 - Portugalete, Spanje

Weer een flinke etappe vandaag. Begonnen met regen maar verder droog. Weinig natuur vandaag.

Na weer een nachtje op een gemengde slaapzaal zaten we vanmorgen rond zeven uur aan de ontbijttafel. Net als gisteren bij het avondeten was het iets te druk om iedereen een plekje aan tafel te geven maar dat lost zijn eigen wel op. Sommige pelgrims vertrekken zonder ontbijt of eten heel beperkt en zijn dan snel weg. Ton en ik hebben rustig ons ontbijtje naar binnen gewerkt met een paar bakjes koffie erbij. Onze wandelschoenen moesten we gisteren bij deze albergue buiten onder een afdak laten staan. Net voordat we vanmorgen onze schoenen aan deden waren de weersomstandigheden nog prima maar dat veranderde snel. We hadden de rugzak al aan maar die konden we meteen weer af doen. De poncho die we deze morgen nog zo zorgvuldig opgevouwen hadden kon weer uitgepakt worden. We wisten dat we weer flink wat kilometers voor de boeg hadden en zijn dus met de regenponcho door de regen om kwart voor acht toch maar gaan lopen. Eigenlijk is het best goed te doen in zo’n poncho lopen (als het niet te hard regent). We lopen dan gewoon in korte broek, thermoshirt en daar nog een t-shirtje overheen en dan die poncho. Gewoon lekker stappen….
Het begin van onze tocht was dan qua weer niet helemaal super maar qua wandelpaden en natuur hadden we in het begin wel het mooiste deel van de dag. Na een uurtje kon de regenponcho uit. We hadden nog geen proviand voor de rest van de tocht kunnen regelen dus liepen we door tot we in een plaatsje kwamen waar we inkopen konden doen. Hierdoor hadden we de eerste stop pas na 11 km in het plaatsje Larrabetzu. In dit plaatsje waren verschillende gelegenheden om koffie te drinken en broodjes te kopen. Terwijl we buiten op het terras onze koffie en broodjes zaten te nuttigen begon het weer te regenen. We twijfelde of we na deze pauze de regenponcho weer aan zouden doen. We liepen eerst nog even een stukje verder het dorpje in (zonder poncho). Het begon iets harder te regenen en we besloten om bij een volgend cafétje nog een kop koffie te nemen. Daar stonden ook heerlijke sandwiches op de toonbank. Deze hebben we maar in laten pakken voor onderweg en ondertussen was het gestopt met regenen.
Na het plaatsje Larrabetzu werd de route een beetje saai. Eerst hebben we ongeveer 6 km langs een vrij drukke verbindingsweg gelopen. De vliegtuigen die laag over kwamen wezen ons de weg richting Bilbao. Onderweg passeerde we het trainingscomplex van voetbalclub Athletic Club Bilbao nog maar dat was dan ook het enige noemenswaardige. Na die minder leuke weg kwamen we in het plaatsje Zamudio. In dit plaatsje hadden we er 18 km op zitten. Van hieruit gingen we nog een flinke heuvel over voordat we Bilbao in zicht kregen. Ik had mezelf een beetje ingelezen en wist dus dat Bilbao met 350.000 inwoners een grote stad is. Als je dan boven op de berg staat en dan over deze stad heen kijkt is dat voor heel even best indrukwekkend. Als je er een half uurtje later doorheen wandelt dan is het weer gewoon een stad waar je het liefst zo snel mogelijk door heen bent. We hebben nog een poging gedaan om ergens een kaarsje aan te steken maar de eerst kerk was gesloten en ging pas om vijf uur open. Bij de kathedraal konden we alleen naar binnen na betalen van entreegeld (voor een rondtour). Entreegeld betalen vonden wij dan weer overdreven om een kaarsje aan te gaan steken (en we moesten nog bijna 10 km lopen naar onze slaapplek). We hebben er wel een stempel gerkegen in os pelgrimspaspoort.
De gemarkeerde Camino-route konden we even niet meer terug vinden. We hebben toen Google-Maps maar weer geraadpleegd. Via verschillende volgers zijn we geattendeerd om langs het Guggenheim museum te lopen. Het gebouw zelf moet al een bijzondere bezienswaardigheid zijn maar lag voor ons te ver van onze route. We hebben het gebouw van een heel grote afstand wel gezien maar dat was te ver weg om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. We kwamen wel langs het stadion van de plaatselijke voetbalclub ‘Athletic Club Bilbao’. Ton en ik hebben meer met voetbal dan met musea maar ook bij dit stadion hebben we het gehouden met een bezichtiging vanaf de buitenkant. Vanaf het stadion was het nog ongeveer 9 km lopen naar onze slaapplek ‘Pensión Camino del Norte’ in Portugalete. Die 9 km waren ook niet echt ontspannend. We liepen langs een drukke weg de stad uit en daarna langs een spoorlijn over een industriegebied.
Eind van de middag kwamen we aan bij ons pension. Eerst lekker opgefrist en daarna even een stukje verderop in deze plaats om een hapje te eten. We hadden geluk dat we een gelegenheid gevonden hadden waarvan de gastheer de keuken iets eerder open deed zodat we al voor acht uur konden eten.

Morgen gaan we eerst naar de Puente de Vizcaya. Een soort hangbrug hier ongeveer 2 km vandaan. Van daaruit lopen we morgen vooral langs de kust naar Castro Urdiales.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Lowie:
    10 mei 2023
    Hey goede avond Alfons. Goh, wat een contrasten in je verslagen. Kan me voorstellen dat die drukte iets heel anders is dan de serene rust. Maar ook dat hoort erbij heb ik wel eens gehoord en lees ik terug in de reacties op jouw verslagen. Jammer dat je niet alles kunt zien maar wellicht is dat iets voor een (nieuw te maken) bucketlist. Ik heb vandaag een bezoekje gebracht aan jouw Henriette. Zoals altijd was ze weer druk en zoals altijd was het gezellig. Je kunt met recht trots op haar zijn Alfons. Ze houdt het roer meer dan recht zonder jouw lijfelijke aanwezigheid. Want de geestelijke is wel degelijk aanwezig👍. Verder kom je straks thuis in een mooi huis. Da wel da ja.
    Ik ga ook maar weer eens slapen. Vanmiddag heb ik de week doorgezaagd 🪚🪚en we zitten weer aan de goede kant. Lekker richting het weekend. Kunnen we ons opmaken voor de topper van de kanaries tegen Baronie. Vooralsnog zijn hooligans Harrie, Piet en ik aanwezig. De Kneut zit nog te tobben met z’n rug dus da’s een vraag. George gaat lekker fietsen in Zeeland en van Pepijn en Frank nog geen bericht. Nou stop ik er echt mee. De rust en tot morgen maar weer. Los Ballos
  2. Peter:
    10 mei 2023
    Weer een monsteretappe, hoe houden jullie dit vol, ongelofelijk. Jullie hebben turbobenen. Ik zou niet met jullie mee kunnen lopen!
  3. Harrie:
    11 mei 2023
    Hee Alfons al weer 70 dagen onderweg de tijd vliegt
    Jammer dat het landschap wat tegenvalt maar wie weet komen er nog mooie stukjes
    Het platteland met de mooie natuur trekt jou meer dan het stadse maar het hoort erbij zoals je zegt
    Maar zoveel grote steden liggen niet meer op jullie route dus hup de natuur weer in
    Blijf lekker genieten samen 👍🥾🥾
  4. Piet en Jeanne Schoormans: