Dag 71 donderdag 11 mei 2023 Portugalete – Castro Urdiales 29 km

11 mei 2023 - Castro Urdiales, Spanje

Vandaag een wat kortere etappe bij wisselvallig weer en met 15 graden een Nederlandse temperatuur.

Voor vandaag hadden we een wat kortere etappe gepland. Afgelopen nacht hebben we in een kamer van ‘pension Camino del Norte’ geslapen. Het was een goedkope kamer maar daar moet je dan ook niet meer dan een paar bedden, douche en toilet van verwachten. Ontbijt zat er niet bij. Na drie pittige wandeldagen hebben we vandaag eerst maar eens ‘uitgeslapen’. Om half acht zijn we aanstalten gaan maken om onze spullen te pakken en om kwart over acht zijn we vertrokken.
Gisteren waren we er niet meer toegekomen om werelds oudste zweefbrug (Vizcayabrug uit 1893) te bezoeken. Dit was deze morgen onze eerste bestemming. Het was maar twintig minuten lopen vanaf ons pension. Naast die zweefbrug hebben we in een koffietent ons ontbijtje genuttigd. Na een paar foto’s van de zweefbrug gemaakt te hebben zijn we de Camino-route weer gaan volgen en we hoopte zo snel mogelijk buiten de stad te staan. Het begin was goed, met een soort roltrappen werden naar hogerop geholpen. Het stedelijk gebied snel verlaten viel nog niet helemaal mee. De baai waarin Bilboa ongeveer 20 km landinwaarts licht is helemaal volgebouwd met veelal hoge woningbouw, industrie en heel veel drukke wegen. Het duurde bijna de hele voormiddag voordat we uit al die druktes weg waren. En toen stond de teller weer op nul (qua hoogte), we waren weer aan de kust en stonden letterlijk terug op zeeniveau.
We hadden deze morgen geen proviand mee genomen voor onderweg omdat we in de veronderstelling waren dat we onderweg voldoende gelegenheden zouden treffen om daar iets te eten. Tja, dat viel dus nog best tegen. Zo zie je maar, ook na 70 dagen Camino moet je zorgen dat je altijd iets te eten bij hebt. Gelukkig hadden we nog een paar bananen van gisteren over en een paar yoghurttjes maar geen brood. Bij het strand hebben we in een cafétje dan toch maar lekker geluncht.
Na deze lunch was het nog ongeveer drie uur lopen voordat we bij de eindbestemming zouden zijn. We waren amper het lunch-cafétje uit en toen kwam er weer een bui aan. Het regent dan niet heel hard maar wel te hard om ontspannen door te lopen zonder poncho. Dat ding dan toch maar weer voor de dag gehaald en een half uurtje later weer opgeborgen.
Na ruim 20 km stonden we voor de keuze of we de route langs de kust of door de bergen zouden nemen. We liepen in de relaxed modus dus kozen we voor de kortste route en dat was langs de kust. We weten nu niet hoe zwaar de route door de bergen geweest zou zijn maar de route die we nu gekozen hebben viel op een enkel mooi uitzicht na niet helemaal mee. De route was slecht aangegeven en ging vooral langs doorgaande wegen waar het verkeer met 70 km/uur langs komt suizen. Voordeel van deze route was wel dat we op tijd aan de DMB (donderdagmiddagborrel) zaten. Toen we eenmaal in de bebouwde kom kwamen en van die drukke wegen bevrijd waren namen wij onze kans waar om bij een klein spatje regen maar even te gaan schuilen bij een cafétje. Nog net voordat we bij ons 1 ster ‘Hotel La Ronda’ aankwamen hebben we nog wat boodschappen gedaan. Het is fijn om op tijd binnen te zijn. Ik heb nu mijn verslagje vooral in de middag kunnen schrijven. Ton is ondertussen even naar de kapper geweest. Hij heeft die Spanjaard toch duidelijk kunnen maken dat er ongeveer 2 mm op moest blijven staan. Hij twijfelde nog of ie er een Camino logo in zou laten scheren…., dat kan altijd nog.
Na een paar uurtjes rust zijn we even terug de ‘stad’ Castro Urdiales (32.000 inw.) ingegaan om een hapje te eten. Wij waren natuurlijk weer iets te vroeg. Het was half acht en dan lus je onderhand wel iets maar hier gaat de keuken bij de meeste gelegenheden niet voor acht uur open. Het is allemaal weer goed gekomen. Eerst maar dos cervezas voor ons en daarna hebben we ook hier weer heerlijk gegeten.

Het is donderdag dus als ik thuis zou zijn dan zou ik met mijn vrienden (tussen het buurten door) aan het rikken zijn. Het was weer een tijdje geleden dat ik ze gebeld had dus zojuist nog maar even gebeld en kort bij gebuurt. Dan hoor ik dat het in Nederland en vooral Brabant al weken erg nat is. Wij zullen hier dan maar niet klagen over een buitje wat er zo nu en dan valt. Ook de temperatuur hier haalt de 20 graden nauwelijks of niet. Voor ons wandelaars zijn dat prima omstandigheden maar als je aan het eind van de middag klaar bent met wandelen zou je de thermostaat graag een paar graden hoger willen zetten.

Morgen denken we weer rond de 30 km uit te komen. De eindbestemming is Laredo.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Harriette:
    11 mei 2023
    Die brug is apart zeg. De moeite waard om wat kilometers voor om te lopen. Als je zoveel loopt, kijk je niet meer op een paar kilometers toch... 😉
    Die brug zal ik eens op het lijstje van ons zetten. Ik heb nog wel wat dingen die ik samen met Lowie wil doen.
    Met veel enthousiasme lees ik iedere dag jouw verslag. Maar ondertussen ook van Lowie. Hij kan het mooi vertellen hoor😊

Lukt het jullie een beetje met de Spaanse taal? En al beetje gewend aan de drukte. Denk zo naar dat dat niet minder wordt. Jullie zijn nu tenslotte het populairste stuk aan het lopen.
    Succes maar weer.
    Tot de volgende 👍
  2. Peter:
    11 mei 2023
    In Laredo kun je in een nonnenklooster overnachten : monjas trinitarias de Laredo. 942606141, 942606600, 639053072. Een enorm gebouw!
  3. Lowie:
    11 mei 2023
    Olla Alfons. ¿Cómo estás?. Haha, da’s wel leuk hoe die Spanjolen dat doen. Bij bijvoorbeeld een vraag zetten ze een omgekeerde vraagteken voor de vraag en een gewoon vraagteken erachter. ¿Wat dat nou voor zin heeft? “Rare jongens, die Spanjolen” zou Obelisk (van Asterix) zeggen. Ik ga eens uitzoeken waarom ze dat daar doen. Ik stop daar nu maar weer mee en kom erop terug.
    Wat gezellig om de kaartclub te bellen. Heb je het nog met Boer Kees over z’n favo clubke gehad? Het is wel waar wat ze zeggen over het weer. Maar in het weekend wordt het beter. Althans, zo lang het duurt.
    Heb je trouwens nog iets meegekregen van het Eurovisie Songfestival? Nou, ik ook niet. Behalve het feit dat Nederland de finale helaas niet heeft gehaald! Ik kan je vertellen, dat hadden wij beter gedaan. Haha, zie je het voor je? Wij als Sjek Sjek en de vloeikes op het podium 😂😂. Ik ga er maar eens over dromen. Welterusten en voor morgen weer een fijne dag👍.
    Hastanogwa en tot morgen.