Dag 72 vrijdag 12 mei 2023 Castro Urdiales - Loredo 27 km

12 mei 2023 - Laredo, Spanje

Voor de middag hondeweer (zoals we dat in Dongen zouden zeggen), na de middag de route maar aangepast op omstandigheden.

Afgelopen nacht weer goed geslapen, deze keer in een goedkope hotelkamer via Booking.com. Hier was ook weer geen ontbijt bij inbegrepen. We hebben ons ontbijt maar weer in bij een bakkerij met koffietent genuttigd. Daar vertrokken we rond half negen. Toen was het nog droog maar wel vrij fris met een temperatuur van 10 graden. De lucht zag er dreigend uit en na een kwartiertje begon het  dan ook werkelijk te regenen. Niet een beetje miezer regen zoals we al vaker gehad hebben maar serieuze druppels. We stonden nog aan het begin van de dag dus wij deden snel de regenponcho aan en zijn maar door de regen verder gelopen. We hoopte dat het niet te lang zou duren. Bij die eerste bui was dat ook zo maar al vrij snel daarna volgde de volgende bui. Zo ging het de hele voormiddag.
De route was ook vandaag nog niet wat we er van gehoopt hadden. We hebben weer vrij veel over brede asfaltwegen gelopen. Die snelweg A-8 is ook telkens heel erg aanwezig, ook als je er niet vlak langs loopt blijft het geluid wel erg ver door klinken. Rond het middaguur hadden we er ongeveer 15 km op zitten. De officiële Camino-route zou nu eindelijk wat verder van de doorgaande wegen vandaan de bergen in gaan. Mijn schoenen waren door en door nat en het leek me verstandiger om vanaf dat moment de kortste weg naar onze slaapplek te nemen. Dit hield wel in dat we ook dat deel vooral over asfalt zouden lopen. Toch hebben we voor deze optie gekozen. We hebben nog even in de regenponcho gelopen maar gelukkig klaarde het in de middag wel op. Rond drie uur waren we in Laredo. Om onze schoenen te kunnen drogen hadden we kranten nodig die we erin kunnen proppen. Bij een bar zijn we maar even om oude kranten gaan vragen en hebben meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt ons proost-momentje van deze dag te vieren. Of was het nou andersom? Eerst het proost-momentje en daarna om kranten gevraagd? Maakt op zich niet uit, beide is goed gekomen.

Daarna was het nog een klein stukje lopen naar ons hotel. Ja ook deze nacht hebben we weer voor een goedkope hotelkamer gekozen. Dit was voor nu even kiezen voor de makkelijkste weg. We zijn er ons van bewust dat we op deze manier wel veel contact met mede pelgrims missen. Afgelopen week hebben we een paar nachten in een Albergue met meerdere stapelbedden op een slaapzaal geslapen. Je mist een stukje privacy in zo’n herberg maar je krijgt er ook veel andere dingen voor terug. Je hebt dan vooral tijdens het eten meer contact met andere mensen en dat is ook gezellig.

Dit willen we de komende dagen toch ook weer op gaan pakken, voor morgen hebben we al een Albergue besproken.
Vanavond hebben we nog lekker gegeten in het dorp. Ook bij deze restauranthouder heb ik nog wat kranten gevraagd om mijn spullen droog te krijgen. Mijn sokken heb ik midden in een dikke krant gestopt en die krant heb ik onder mijn matras gelegd. Hopen dat al het vocht in de krant trekt.

Morgen vroeg lopen we eerst de boulevard van Laredo af. Laredo is een soort schiereiland in een baai. Aan het eind van Laredo nemen we dan even een veerpont naar Santona. Hopelijk kunnen we vanaf daar weer meer kilometers door de natuur lopen. Eindbestemming zal Albergue La Cabaña del Abuelo Pueto in Güemes zijn.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Harrie:
    12 mei 2023
    Hee Alfons ja er zijn ook mindere dagen bij met de poncho aan en dan weer uit. Maar daar laten jullie je niet door uit het veld slaan. Morgen hopelijk met droge sokken en iets beter weer gaan jullie onder de 600 km duiken. Gaat goed mannen goei gemiddelde
  2. Peter:
    12 mei 2023
    Hopelijk wordt het weer snel beter.
  3. Lowie:
    12 mei 2023
    Dat was dus “Wet Wet Wet” vandaag voor jullie Alfons. Maar wel een mooi Proostmomentje met een serieus glas🍻. Heerlijk hoor. Buiten het feit dat het gelukkig weekend is en dat de tricolores met 3-0 hebben gewonnen is er vanuit hier bijzonder weinig te melden Alfons. Dus daar zal ik je dan ook niet mee vervelen. Ik ga slapen. Morgen mijn appartementje voorbereiden voor de schilderbeurt. Verder lekker rustig aan. Wel paar nieuwe recepten uitproberen op de barbecue.
    Ik laat je het resultaat wel weten. Houdoe war👍
  4. Arno Hoogsteder:
    12 mei 2023
    Helaas is Cantabria voor 99% over asfalt lopen.....
  5. Theresia:
    13 mei 2023
    Hoi Alfons, 2.5 jaar geleden heb ik verschillende Caminos gelopen met vaak een autoweg op de achtergrond helaas ontkom je hier niet altijd aan. Vaak aten mijn "mede pelgrimeerders?" geen idee of dat een goede term is, het "menu dia". drie gangen, wijntje erbij en dat voor om en nabij de 10 euro. Is wel rond het middaguur goedkoop en lekker.
    Ik denk, gooi het er ff in.
    Gr Theresia
  6. Cees Claasen:
    14 mei 2023
    Ik heb net mijn zondagsplicht gedaan Alfons, namelijk jouw afgelopen week gelezen. Knap wat je doet man, en wat een beleving. Doet me ook genoegen dat ik niet de enige ben met een dagelijks "Balansmomentje". Goeie reis, bon camino en geniet ervan man !!!!