Dag 73 zaterdag 13 mei 2023 Laredo - Güemes 29 km

13 mei 2023 - Güemes, Spanje

Vandaag een mooie tocht met eindelijk wat kilometers weg van de snelweg…..

Vanmorgen zijn we zonder ontbijt rond acht uur vertrokken bij ons hotel in Laredo. Het was deze morgen heerlijk weer, zonnig met een fris briesje van zee en een temperatuur van ongeveer 15 graden. We zijn langs het strand gaan lopen tot dat we bij het bootje waren wat ons over zou zetten naar Santoña. Dat was toch iets verder dan we in eerste instantie dachten. Na een strandwandeling van ruim 4 km waren we bij het bootje. In Santoña zijn we bij het eerste beste koffietentje gaan zitten om ons ontbijt en koffie te nemen.

Na ons ontbijt moesten we nog een flink stuk door de stad en langs de weg lopen maar aan het einde van het strand van Santoña kwamen we op het door ons gewenst terrein. De route stuurde ons via een stijl wandelpad een klif op. Dit is waar we bij de Camino del Norte op gehoopt hadden. Het was op stukken erg stijl en soms moest je jezelf echt met handen en voeten omhoog helpen. Onderweg kregen we regelmatig een prachtig uitzicht over het strand van Santoña. Eenmaal boven kregen we direct ook het volgende strand in beeld. Daar hebben we ook weer verschillende keren even stil gestaan om te genieten van het mooie uitzicht. Bizar moment tijdens de stijle afdaling was dat we een man met een mountainbike aan de hand tegen kwamen (rare mannen die Spanjolen).  Wij hadden op verschillende stukken van de klim en afdaling handen en voeten nodig om niet weg te glijden en overeind te blijven en dan kom je een mountainbiker tegen. Na deze afdaling volgde weer een heel aantal kilometers over het strand, nu van het plaatsje Noja.

In Noja waren we wel weer aan een pauze toe. We kwamen langs een voetbalveld waar spelers bezig waren met de warming-up. Daar hebben we maar even plaats genomen op de ‘tribune’. We zaten goed en wel en de wedstrijd begon. Het leek even of ik bij VV Dongen – Baronie langs de lijn zat. Niet dat deze jongens dat niveau haalde maar er was een team bij dat met blauwe broek en geel shirt speelde (en bij die tegenstander was de hoofdkleur groen). We hebben het een klein half uurtje aangezien maar zijn dan toch maar weer verder gegaan.

Na die wedstrijd ging de route vooral weer over asfaltweggetjes maar van de grote snelweg hebben we vandaag geen last gehad. We waren om half vier bij onze Albergue. Het is een Albergue waar ze 70 slaapplaatsen hebben. Bij aankomst werden we hartelijk ontvangen met een glaasje water en een koekje. Daarna inchecken en werden we naar onze kamer begeleid. ‘Zullen we eerst een proost-momentje doen?’ vroeg Ton nog. Ik dacht dat we beter eerst konden gaan douchen want toen was het er nog redelijk rustig. Na het douchen wilde we dan toch ons proost-momentje gaan invullen, blijken ze geen alcohol te schenken. Tja, dat wordt dan een balansdag zeiden we nog even tegen elkaar. Maar een etappe zonder  proost-momentje is voor ons niet helemaal af. Dus wij op Google kijken waar de dichtstbijzijnde kroeg is. Het deed ons even denken aan het schoolkamp van vroeger waar de leiding altijd dacht dat ze alles onder controle hadden (maar dan net anders). Op iets meer dan twintig minuten lopen was Bar Luis en Google melde erbij dat deze bar open was en dat het er niet druk was. Net iets voor ons dus. In Bar Luis heb ik na ons proost-momentje dit verslag zitten schrijven. Ondertussen nog gezellig met Duitse pelgrim Albert gekletst. En de tijd vliegt als het gezellig is. In de albergue zouden we om acht uur aan kunnen schuiven voor het avondeten.

Iets over acht waren we terug bij de albergue en zat de eetzaal zo goed als vol. Voor het haardvuur stond nog een tafel voor acht personen waar Ton en ik plaats mochten nemen. Zo zaten we weer met z’n tweeën aan een tafeltje. Een kwartiertje later kwamen er toch nog mede pelgrims aan onze tafel zitten. Het waren Spanjaarden die we deze morgen tijdens het wandelen ook al gesproken hadden.

Het eten was ook hier weer lekker.

Morgen gaan we richting Santander en nog een beetje verder. Hopelijk vinden we in Santander nog een kerk of kathedraal waar we een kaarsje op kunnen steken voor ons VV Dongen. Die spelen morgen de zeer belangrijke derby tegen Baronie. Come on Donguhh!!

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Peter:
    13 mei 2023
    Weer prachtige foto's Alfons, mooie omgevingl daar. Mooi dat de pastoor Abuel del Peuto er ook was, heeft ie ook zijn levensverhaal verteld????? In Santander
    is zeker een mooie kathedraal te vinden.
    Al Pulpo gegeten????????????????
  2. Piet en Jeanne Schoormans:
    13 mei 2023
    Wat een prachtige foto’s weer , en een wijn naar jou vernoemd zo’ dag kan toch niet meer stuk
  3. Lowie:
    14 mei 2023
    Goede morgen Alfons. Jij bent al aan het wandelen terwijl ik dit schrijf. Ik denk dat je dan wel kunt raden dat ik gisteren ook een Proostmomentje heb gehad. Maar dan zonder “tje”. We hebben heerlijk buiten gezeten en genoten van elkaar, van lekker eten en dito drinken. Echt fijn dat dat weer eens mogelijk was. De keerzijde ervan is wel dat ik het Songfestival niet heb gezien. Maar dat is tegenwoordig meer festival dan song. Man man. Ook allemaal rare jongens (en meisjes). En ik heb natuurlijk niet meteen gereageerd op jouw verslag. Maar dat doe ik nu dus.
    Mooie foto’s hoor. En ook wel bekende plaatsnamen in España. Zoals je zegt, vanmiddag de kraker tussen Dongen en Baronie. Ik ga zometeen een kaarsje opsteken in het Hasseltse Kappelleke. En ook voor alle moeders die ons ontvallen zijn. Goeie trip en tot, ik denk morgen. Snaptum 😂
  4. Gijs:
    14 mei 2023