Dag 74 zondag 14 mei 2023 Güemes – Boo dePiélagos 29,5 km

14 mei 2023 - Boo de Piélagos, Spanje

Vandaag voor de middag super mooi, na de middag minder mooi maar wel heerlijk weer.

Deze morgen hebben we een sober ontbijtje genuttigd in Albergue La Cabaña del Abuelo Peuto. Het was voldoende om de dag mee te beginnen. De weersvoorspellingen gaven wisselvallig weer aan. Toen we rond acht uur vertrokken was het droog en we hoopte dat dit zo zou blijven. De eerst paar kilometer gingen over asfalt richting de kust. Eenmaal bij de kust kwamen we op een deel van de route waarom wij voor de ‘Del Norte’ gekozen hebben. Het was er werkelijk prachtig. Het pad ging boven over de zeer stijle kliffen. Soms liepen we op een paar meter afstand van de stijle rotswand. Hier hebben we het grootste deel van de voormiddag mee kunnen vullen. We wisten dat we bij de baai van Santander met een bootje overgebracht moesten worden maar we wisten niet hoe laat die boot zou varen. Toen we bij de ‘aanlegsteiger’ aan kwamen was de boot net tien minuten vertrokken. Elk uur is er een overtocht dus moesten we ruim drie kwartier wachten. Daar maar meteen bij het café aan de haven onze lunch met een bakje koffie genuttigd.
Na de overtocht van ongeveer een half uur was het weer even wennen aan de andere omgeving. Na de mooie route van voor de middag kwamen we nu weer in de drukte van de stad terecht. We zijn meteen naar de kathedraal gelopen om daar een kaarsje op te steken voor VV Dongen die vanmiddag tegen directe concurrent Baronie moesten spelen. Helaas heeft dit kaarsje niet geholpen, 1-2 verloren. Misschien was het kaarsje te klein? Misschien had ik een kaarsje meer aan moeten steken want op deze moederdag waren mijn gedachte natuurlijk ook bij ons ma en was dat kaarsje ook voor haar bedoeld. Wat zou ze toch genoten hebben van mijn verslagjes.

In de kathedraal zat een soort koster die blij was dat hij stempels mocht zetten in de credentials van de pelgrims. Daar dus maar weer een stempeltje gehaald. Na het bezoek van de kathedraal hebben we meteen de route weer opgepikt want we hadden met het wachten op de boot en de boottocht zelf al voldoende rust gehad. We hadden ruim een uur nodig om de Santander uit te komen en daarna nog een tijdje door de randdorpjes. Dit ging dan vooral weer over asfalt. Het mooie pad dat we voor de middag gewandeld hebben boven op die kliffen blijft voor vandaag vooral in mijn geheugen hangen.

Om vier uur kwamen we bij de albergue die we voor vanavond besproken hadden. Het is er helemaal super! Mooie kamers en gezellig met andere pelgrims een pilske pakken buiten op het terras. Jammer dat het hier zo snel afkoelt. We zitten ons eigen bijna op te warmen aan het bier.

Net nog lekker gegeten en dan zometeen weer lekker gaan slapen.

Morgen gaan we naar Cóbreces. Zo het er nu naar uit ziet ook weer een etappe van ongeveer 30 km. Hopelijk hebben we dan ook weer droog weer. Dat de temperatuur wat achter blijft bij de verwachtingen vinden we minder erg.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Nelleke:
    Prachtige foto’s!
    Ik lees elke dag met veel plezier en een beetje jaloers het verslag……wat zijn jullie geweldige lopers!
    Buen camino!
  2. Peter:
    Estrella Damm, heerlijk.
  3. Peter:
    14 mei 2023
    In de herberg El Pino zelf koken of naar beneden voor een restaurant en winkel!
  4. Lowie:
    15 mei 2023
    Hey goede morgen Alfons. Zoals voorspeld (weer) niet meteen een reactie. Op het moment van verschijnen van je mooie verslag, lag ik al op één oor. Ondanks het verlies van de kanaries hebben we een ouderwets gezellige middag gehad. Dongen2 kampioen, heerlijk weer, veel volk én een drie-tal Oost Duitse voetbalsupporters waarmee we gezellig hebben opgetrokken. Vonden ze heel leuk. De KDH gaat internationaal😂. Was een erg leuke middag. En ik denk niet dat het aan jouw kaars heeft gelegen hoor. Ik hebber ook een opgestoken dus we hebben er alles aan gedaan. Dan maar gewoon de volgende drie wedstrijden winnen. Woensdag al de eerste, de inhaalwedstrijd tegen UNA.
    Zo, het weekend zit er weer op. Het wordt een korte week ivm de Hemelvaart. Ik wens jullie een fijne etappe toe vandaag en tot vanavond 🥾🥾👍
  5. Harrie:
    15 mei 2023
    Weer een mooi verslag Alfons Dat is ook weer wel eens leuk wandelen langs die ruige kust met zijn mooie vergezichten. Hier was het weer goed en alles wees op een goed resultaat voor Dongen maar helaas ze zullen nog even door moeten strijden.
    Veel wandelplezier op de route del Norte 🥾🥾🥾👍
  6. Liesbeth Oosterhagen:
    15 mei 2023
    Dag Alfons, leuk om jullie net ontmoet te hebben in Santalliano del Mar! Mooie verhalen en ondertussen gaat de regen gelukkig weg! Buen Camino! Lieve groet, Liesbeth Oosterhagen 💪👌❤️
  7. Harriette:
    15 mei 2023
    Wat een prachtige foto’s. Kan me voorstellen dat het ‘ live’ helemaal geweldig is.
    Waar kan, streek jij een kaarsje aan. Gisteren zijn er in ons kapelleke ook wat kaarsjes aangestoken. Naar schatting een klein 4000. Samen met nog een pleinbewoner hebben we dat in goede banen geleidt. Het is leuk en mooi om te zien wat dat met mensen doet.

Tot de volgende weer
  8. Valerie Peeters Maison d'hôtes Iturria:
    15 mei 2023
    Vous marchez trop vite...déjà à Santander!!! BRAVO, c'est génial de vous suivre même avec du retard. Bon Dongen n'était pas avec vous mais vos mamans, votre épouse et compagne sûrement:))) Buen Camino