Dag 75 maandag 15 mei 2023 Boo de Piélagos - Cóbreces 31,5 km

15 mei 2023 - Cóbreces, Spanje

Vandaag mijn 75e dag van huis, het was anders dan gehoopt een grijze dag in Noord Spanje.

Vanmorgen zijn we na het ontbijt naar het treinstationnetje naast onze Albergue gelopen. Daar hebben we voor de eerste 2 kilometer de trein genomen omdat we een rivier over moesten. Met de trein was het 3 minuten. Te voet hadden we 2 uur om moeten lopen langs drukke wegen. Dus toch maar voor deze optie gekozen, asfalt en drukke wegen hebben we hier in Noord Spanje al genoeg gehad. Sommige pelgrims lopen langs het spoor over die spoorbrug maar dat werd ons zeer afgeraden. Er zou door de politie ook vaak op gepost worden maar daar hebben we vandaag niets van meegekregen. We hebben wel zwart gereisd (we wisten niet hoe we een kaartje uit die automaat moesten krijgen) en daar wordt dan weer niets van gezegd. Vanaf het station Cabezón de la Sal zijn we deze morgen onze route gestart. Het was zwaar bewolkt en volgens buienradar zou er regen onderweg zijn. Het eerste uur van de route ging weer over asfalt maar wel door kleine dorpjes en redelijk rustig gebied. Daarna konden we eindelijk het asfalt eens verlaten en kwamen we op een gravelpad. Dit pad liep langs 2 dikke transportleidingen die van een chemische fabriek (Solvay in Polanco) vandaan kwamen. De ene leiding was koud de andere voelde erg warm aan. Hier hebben we ook ongeveer een uur langs gelopen. Tot nu toe kan de Camino del Norte ons nog niet zo bekoren. We hadden gehoopt op mooie natuur over mooie paden langs de ruige noordkust van Spanje. Tot nu toe hebben we ongeveer 300 km langs die noordkust gelopen maar hebben we amper 40 km over onverhard terrein gelopen (we waren het zo goed gewend in Frankrijk).
Na een fijne lunchpauze met heerlijke broodjes werd de omgeving waar we na de middag door liepen wel mooier en rustiger. Weer wel over verharde wegen maar daar moet ik misschien maar over ophouden. Werd na de middag de route mooier, nou werden de weersomstandigheden minder. We moesten de regenponcho dan toch weer voor de dag halen.
In het mooie historische en toeristische dorpje Santillana del Mar hebben weer even een pauze gehouden in een leuk cafétje. Daar hebben we nog gezellig gekletst met de Nederlandse Liesbeth die voorzitster is van een Jacobsgenootschap uit een regio in het midden van Nederland. Daarna hebben we nog even door dat toeristische plaatsje gelopen en daar kwamen we Jos uit Nuenen weer tegen. Jos hadden we gisteren tijdens de bootovertocht naar Santander al ontmoet en doet nu een deel van de Camino del Norte. Ook hebben we op straat nog met een paar gepensioneerde Nederlanders een praatje gemaakt die met de camper door Spanje aan het toeren waren.
Al die tijd dat we daar in dat dorpje aan het kletsen waren was het droog maar daarna moest de poncho toch weer voor de dag komen. We hadden nog zo’n twee uur te gaan. Onderweg ontmoette we nog even een jongen met wel heel speciale wandelstokken. Die jongen liep met krukken. Hij kwam uit Tjechië, dat vertelde hij ons maar tot een gesprek is het verder niet gekomen. Sowieso vonden we het knap dat hij met dat minder mooie weer van dat moment op deze manier aan de camino bezig was.

Eind van de middag kwamen we aan bij onze Albergue El Pino in Cóbreces. Eerst even inchecken, douchen en slaapplaats voor morgen bepaald en geregeld. Even een momentje rust genomen en toen door naar Bar Cañardo voor ons proost-momentje (ga ik voortaan afkorten met PM). Bij El Pino was het ontbijt wel geregeld maar het avondeten niet. In Bar Cañardo werden de servezas heerlijk koud geserveerd en was het eten ook super.

Morgen gaan we naar Hostal Baviera in Pesués. Er wordt beter weer voorspeld. Hopelijk gaat het uitkomen want qua temperatuur vind ik het onder de 20 graden prima maar die regen is minder prettig.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Helma Goos:
    15 mei 2023
    Mooie foto’s weer, jammer van de regen en een donkere lucht
    Wat kun je gezellig vertellen, wij genieten ervan 👍
  2. Peter:
    15 mei 2023
    Jammer dat jullie zoveel asfalt hebben. Dat hadden wij ik in 2019 beslist niet, liepen constant langs de kustlijn!! Er zijn helaas zoveel verschillende routes!!!!!! Van Cóbreces liepen we naar Comillas.
  3. Lowie:
    15 mei 2023
    Hey Olla Alfons. Vandaag heb ik een balans dag gehouden en kan als zodanig dus ook meteen reageren op je verslag. Ik vind het serieus jammer voor jullie dat de del Norte versie niet helemaal voldoet aan de verwachtingen. Wellicht komt dat nog op jullie pad. Jouw 75e dag komt tegelijk met de eerste dag van de week. Daar is nu de spreekwoordelijke kop vanaf. Nog 2 dagen te gaan en dan is het alweer weekend. We gaan twee dagen naar Duitsland 🇩🇪 om daar met Jan en Mieke langs de Rijn te fietsen. Gezellig en heb er zin in. Nu lekker slapen. Tot morgen maar weer!
  4. Danniëlle y Andy:
    16 mei 2023
    Goh, dat is jammer joh dat jullie het noorden niet zo goed bevalt.
    Wij kwamen daar een paar jaar terug langs dezelfde route binnen in Spanje (met de camper) en vonden de ruige kust met haar pittoreske kust dorpjes erg mooi en lieflijk. Zo zie je maar wat een verschil het is in ervaring als je rijdt of loopt!
  5. Ton van Bilsen:
    16 mei 2023
    Ton van Bilsen ik krijg dagelijks jou verslag door via schoonzus Tonnie en zij weer van Helma ik geniet ook elke dag als ik s ochtend jou verslag lees Ik heb in 2008 inAnguleme het overgenomen van mijn Broer Tinus maar wel op de fiets dat is toch wat makkelijker als te voet met bepakking op je rug alle respect Maar ik ervaar dat jij ook geniet van de schoonheid en de rust maar wij hadden wel de zuidelijke route genomen minder druk en meer natuur voor mij is het nog steeds de mooiste reis geweest Alfons ik hoop dat je gezond en wel in Santiago mag aankomen in de prachtige kathedraal met de grote klok