Dag 77 woensdag 17 mei 2023 Pesués – Póo 33 km

17 mei 2023 - Cabrales, Spanje

Vandaag een super dag, deze staat zeker in de top 10 van deze Camino. Alles ziet er anders uit als de zon schijnt!

De dag begon sowieso al heerlijk toen we naar buiten keken, het was stralend weer. In de hostel waar we sliepen stond om half acht een heerlijk ontbijtbuffet klaar. Om acht uur gingen we op pad en na een klein uurtje (klein stukje langs de rustige snelweg) waren we op de door ons zo gewenste paden in een zeer mooie omgeving. We hadden wel de gelegenheid gehad om ons proviand te regelen maar na de ervaring van de laatste dagen hadden we dat niet gedaan. Elk uur kom je wel door een dorpje waar een koffietentje open is waar je ook broodjes of sandwiches kan kopen. Deze keer dus niet. Maar ja, we mochten niet zeuren. We hadden nou onze mooie paden en mooie natuur en we hadden vanmorgen goed gebruik gemaakt van het ontbijtbuffet in de hostel. Daar kan je dan ook wel een tijdje op teren maar eens moet er weer aangevuld worden. Het was tegen elf uur dat we bij een dorpje kwamen waar volgens Google een gelegenheid open zou zijn om wat te eten. Daar aangekomen bleek die nog dicht te zijn. We moesten nog een kilometer verder lopen om bij het volgende café te kijken of we daar wel konden slagen. Die tent was wel open maar daar stonden geen broodjes op de bar zoals we de laatste weken gewend waren. Daar toch maar een koffie besteld en mevrouw zou wel een sandwich klaar maken voor ons. Even later kwam ze aan met een brood dat doormidden gesneden was met daarop een grote omelet met ham. We waren het eerste kwartier weer wel even bezig om die naar binnen te werken. Het was nog lekker ook.

Na deze pauze ging de route weer door een prachtig gebied en weer over mooie paden en het was nog steeds stralend weer. De wind van zee was zeer welkom. De temperatuur zal in de zon uit de wind best flink boven de 20 graden gestegen zijn maar door de zeewind bleef het heerlijk wandelweer.

Ongeveer 3 km voor het eind van onze tocht durfde we ons PM al wel in te vullen in het plaatsje Llanes. Daarna zijn we nog even naar de Basiliek van Llanes gelopen om daar een kaarsje aan te steken voor ons VV Dongen. Helaas waren de deuren gesloten. Toch hoop ik dat mijn kaarsje dat ik een paar weken geleden voor deze wedstrijd al had aangestoken z’n werking nog heeft gedaan vanavond (Ik weet nu het antwoord al, 1-1 in Veldhoven).
Eind van de middag kwamen we aan bij onze slaapplaats La Casa Verde. Na ons opgefrist te hebben zijn we lekker in de tuin gaan zitten en hebben daar met andere pelgrims gezellig zitten ‘kletsen’. Het zou bijna een mop kunnen worden, twee Nederlanders (wij dus), een Fransman (Serge), Argentijn (Daniël) en een Italiaan (Dominico) komen tijdens de Camino aan bij hun slaapplaats ………. Maar gezellig was het zeker. Daniël en Domenico hebben we al verschillende keren ontmoet maar hadden er nog niet eerder mee gesproken. Ook Serge hadden we eerder op een slaapadres ontmoet maar ook nog niet eerder gesproken. Hij is net als wij ook vanuit huis (Parijs) vertrokken en is ongeveer 60 dagen onderweg. We zijn tijdens onze tocht nog niet eerder een pelgrim tegen gekomen die ook vanuit huis vertrokken is en in één keer door gaat naar Santiago de Compostella. Vandaag hebben we dan eindelijk ook zo’n ‘gek’ getroffen.
Bij onze slaapplek was geen avondmaaltijd of ontbijt te regelen. Dan maar even het dorpje Póo in om wat te eten. Bij het eerste restaurant waar we aan kwamen konden we pas vanaf acht uur eten en we waren er om zeven uur. Tegenover dit restaurant was een andere eetgelegenheid waar we wel al zouden kunnen eten. Daar eerst maar wat te drinken besteld en de kaart eens rustig bekeken. Daar hebben we een uurtje volgemaakt zonder te eten en zijn we toch maar weer terug gegaan naar dat eerste restaurantje want Ton had ondertussen op zijn telefoon gezien dat daar een soort van schnitzels geserveerd werden. Nou, dat hebben we geweten. Kijk vooral de foto’s. In Bladel hebben ze blijkbaar niet geleerd hun bordje leeg te eten. Mijn bord was leeg maar of die laatste hapjes zo smakelijk waren?? Al bij al weer een mooie dag. In dat restaurant kwamen Daniël en Dominico ook nog even een hapje eten. Dominico heeft naast zijn eigen maaltijd ook het bordje van Ton nog even leeg gegeten.

Morgen maar zien of we nog vooruit te branden zijn……….

Nog even terugkomend op mijn wandelschoenen met halve zolen waar ik het gisteren over had, zolang ik hier pelgrims op gympies, sandalen of barefoot-shoes zie lopen blijf ik hier op mijn halve zolen de Camino lopen… Vandaag weer verschillende personen zien lopen op dat spul.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Peter:
    17 mei 2023
    Wat een Schnitzelparadijs!!!!!!
  2. Anita:
    17 mei 2023
    Voorlopig hoeven jullie denk ik geen schnitzel meer en ik kan me voorstellen dat ge vol zit.
    Dit heb ik ook eens gedaan in Oostenrijk in Nauders. Prachtige foto's weer. Succes met je schoenen Alfons. Hopend houden ze t vol. 🙏 Op naar morgen. 🙋‍♀️
  3. Annemieke:
    18 mei 2023
    Het blijven prachtige foto’s en verhalen die je schrijft Alfons.
    Op naar de primitivo, de mooiste camino vonden wij. Maar dat zal moeilijk worden met alle mooie dagen die je meemaakt.
  4. Marijke:
    18 mei 2023
    Wat een lap die schnitzel..hoop dat ie smaakte....hoop dat je schoenen het volhouden tot het einde..dat zou mooi zijn...bedankt weer voor je mooie verslag....en prachtige fotos...
  5. Lowie:
    18 mei 2023
    Korte reactie vandaag Alfons. Groeten uit Duitsland, het land van de Schnitzel! Tschuss
  6. Harrie:
    18 mei 2023
    Alles ziet er anders uit als de zon schijnt (André van Duijn) Dat geld ook voor jullie op jullie Camino
    Levert ook weer mooie foto’s op
    En qua eten komen jullie ook niets te kort
    Kaarsje was al opgebrand denk ik helaas maar gelijk spel
    Op twee halve zolen komde ook in heel end Succes weer vandaag 🥾🥾🥾👋
  7. Ingrid:
    18 mei 2023
    Alfons wederom weer een leuk en mooi verslag . Met geweldige foto’s. Echt super hoor hoe jullie dit samen allemaal doen 👍👍👍jullie zijn KANJERS nog heel veel succes en plezier samen .