Dag 78 donderdag 18 mei 2023 (hemelvaart) Póo - Ribadesella 35,5 km

18 mei 2023 - Ribadesella, Spanje

En weer een heerlijke wandeldag op Camino del Norte met mooi weer, bijna de laatste dag op de Del Norte.

Zoals ik gisteren al had verteld was er geen ontbijt bij onze slaapplaats mogelijk. Zo gingen we net voor acht uur op pad. Het was een beetje bewolkt maar er was ook ruimte voor de zon en de temperatuur was in het begin nog redelijk fris. We zaten al vrij snel op de route en zouden deze volgen tot dat we langs een gelegenheid zouden komen waar we ontbijt en koffie konden kopen. Na een klein uurtje hadden we een soort strandtent gevonden die net open was. De man had even tijd nodig maar uiteindelijk hadden we dan toch ons bescheiden ontbijtje en koffie. Om broodjes voor onderweg te vragen leek ons iets teveel gevraagd dus wij zonder proviand maar weer verder op pad. De route was weer erg mooi. Ik zou haast zeggen dat we door het duingebied liepen maar zandduinen zoals in Nederland zie je hier niet. We liepen niet de hele tijd op de rand van de kliffen maar vaak ook een paar honderd meter van de kustlijn af. Soms kwamen we dan weer wel vlak langs de zee op een strandje terecht. Het was mooi om te zien hoe bij sommige rotsen het zachtere gesteente is weggespoeld waardoor hele gaten in die rotsen gevormd zijn. Op andere strandjes waren de grote kiezelstenen mooi om te zien hoe die door het water zo mooi gevormd waren.

Na de middag konden we kiezen uit twee routes. De blauwe route zou de kortste route zijn. De rode route was het alternatief en ging volgens ons door een mooiere omgeving maar zou wel flink wat extra kilometers lopen zijn. We hebben toch gekozen voor die rode route. De route was wat we er van verwacht hadden maar toen we om half drie tijdens een pauze berekend hadden dat we in totaal op meer dan 38 km uit zouden komen hebben we er toch voor gekozen om de rode route los te laten en terug te gaan naar de blauwe route. Deze route was ook mooi maar wel iets verder van de zee vandaan. Zo kwamen we toch nog boven de 35 km uit en dat vonden we wel voldoende. In het dorpje Ribadesella hebben we eerst ons PM gehouden en zijn daarna boodschappen gaan doen. We slapen vanavond in een appartement via Booking.com en in dat appartement was alles aanwezig om zelf te koken, vandaar die boodschappen.Er is ook een wasmachine in dit appartement dus Ton heeft de kleren die aan een wasbeurt toe waren gewassen.

Morgen hebben we weer een flinke etappe op het programma staan. We gaan dan naar Villaviciosa en dat is volgens Google Maps weer zo’n 36 km lopen. En de ervaring leert dat we dan in werkelijkheid altijd nog een paar extra kilometers lopen. Dit wordt voor ons de laatste etappe van de Camino del Norte (langs de kust). Vanaf Villaviciosa gaan we de route van Camino Primitivo volgen. Dit zou één van de oudste en mooiste routes van alle Camino’s moeten zijn. We gaan het meemaken….

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Antoinette Emmers:
    18 mei 2023
    Wat een mooi geschreven verslag en foto's elke dag. En wat een geweldige ervaring, ook voor ons die jullie volgen. Op naar naar jullie einddoel. Veel succes!
  2. Lowie:
    18 mei 2023
    Hey Alfons. Over “vooruit te branden” gesproken; da’s jullie vandaag weer mooi gelukt. Hier een klein verslagje van onze tocht vandaag. Die ging over zo’n 300km voordat we in onze albergue in Urbar (Duitsland ) aankwamen. We zijn om 6 uur in de ochtend vertrokken en hebben een voorspoedige reis gehad in zuid-westelijke richting. Onze vrienden Jan en Mieke hadden een heerlijk ontbijt klaargemaakt ben na een mooi en een hartverwarmend ontvangst hebben we daar heerlijk van genoten. Daarna richting Sant Goars waar we onze fietsen van de auto hebben gehaald. Het weer was echt fenomenaal en het vooruitzicht voor de rest van de dag idem dito. De tocht ging richting Boppard, dat was een kleine 30km op de fiets. We waren daar ietskes te vroeg voor ons PM-etje dus daarom maar een stukje van 5 km doorgekachelt richting Spay. Nou, dat hadden we beter niet kunnen doen want daar was eigenlijk niets te beleven. Dus weer terug en op de terugweg een mooi restaurantje aangedaan waar we lekker hebben geluncht én het eerste PM etje hebben gehad. Een heerlijke halve liter “Bitte ein Bit” aan de oever van de Rijn. Na al dit lekkers weer naar Boppard waar we even hebben aangelegd bij een Biergarten (Biertuin) met live muziek. De Duitse Kee Konings. Super gezellig. Na deze fietstocht van ongeveer 50km de fietsen weer op de drager gezet en richting de albergue van Jan en Mieke gegaan om af te pilzen. Na dit derde PM etje zijn we richting onze eigen albergue gegaan om ons voor te bereiden voor het diner. Dat was ergens in Urbar en we hebben daar heerlijk gegeten en gedronken. Na het afscheid weer richting ons (tijdelijk) huis. Morgen gaan we na het ontbijt met Jan en Mieke afscheid nemen en gaan we richting Koblenz om daar de Deutsche Ecke te aanschouwen. Dat is waar de Rijn en de Moezel samen komen. Daarna weer naar het mooie Tilburg.
    Welterusten Alfons en Ton en tot morgen. Ciao
  3. Peter:
    18 mei 2023
    Zo te lezen, zat de schnitzel niet in de weg vandaag!?