Dag 80 zaterdag 20 mei 2023 Villaviciosa - Noreña 32,5 km

20 mei 2023 - Noreña, Spanje

Weer een mooie wandeldag. Mooi weer, mooie route met een mooi klim als voorproefje voor de Primitivo.

Vandaag was mijn 80e dag van huis en dus mijn 79e wandeldag (+1 rustdag) van mijn Camino. Na een bescheiden ontbijtje in Albergue Villaviciosa zijn we net voor acht uur weer op pad gegaan. Eerst hebben we nog een stuk van de route van de Camino del Norte gevolgd. Na ongeveer 4 km kwamen we bij de splitsing richting Oviedo voor de Camino Primitivo. Al vrij snel na de splitsing ging de route een beetje bergopwaarts door kleine dorpjes. Weer een uurtje later kregen we een langere klim te verwerken. Het was weer even geleden dat we tot boven de 400 meter hadden moeten klimmen. Langs de kust ging het ook wel eens op en af maar daar waren de bergen niet veel hoger dan 100 meter. Voor ons was het heerlijk om alvast weer te wennen aan het klimmen en dalen. We hebben ons nog niet heel goed ingelezen in de Camino Primitivo maar daar schijnt ook wel eens wat klimwerk voor te komen. We gaan het zien en mee maken.

Verder was het vandaag eigenlijk een heel rustige etappe. We hebben zeer weinig andere pelgrims gezien. Onderweg hebben we weer een paar leuke muurschilderingen gezien en verder vooral genoten van de omgeving. Ton en ik hebben nu eenmaal meer voorkeur voor berglandschappen dan voor vlak terrein of de kustomgeving.
Onderweg zagen we nog een bordje waarop stond dat het pad via de Camino Primitivo nog 338 km zou zijn naar Santiago de Compostella. Van de ene kant is het nog een hele afstand maar voor ons gevoel zijn we nu toch echt wel aan het aftellen. Tot nu toe lopen we gemiddeld iets meer dan 30 km per dag. Als we dit doortrekken dan zouden we over elf dagen in Santiago de Compostella zijn. We houden nog een slag om de arm want we weten nog niet goed hoe zwaar die Camino Primitivo voor ons zal zijn. Niet alleen de hoogteverschillen maar ook het weer kan het allemaal wat zwaarder maken. We gaan morgen met zeer veel vertrouwen aan die Primitivo beginnen!!

Eind van de middag hebben we in Noreña nog even een terrasje gepakt en daarna nog heerlijk gegeten in een zeer leuke ciderbar. Vooral die ciderbar was weer wel iets bijzonders. Dat cidersap (6%alcohol) drinken is blijkbaar echt iets van deze streek (Asturië). De kastelein schenkt het aan je tafel in. In die bar staan verschillende ‘schenkzuilen’ waarvan ik eerst dacht dat het mobiele pisbakken waren. De kastelein gaat bij zo’n zuil staan, hij houd met de ene hand de fles boven z’n hoofd en met z’n andere hand het glas, waar dat sapje in moet, onder z’n heup. Op deze manier krijg je een vrije val van meer dan een meter. Er wordt maar een klein beetje in dat glas ingeschonken en dat moet blijkbaar meteen opgedronken worden. Ik weet niet hoeveel flessen van dat sap er in die tijd dat wij daar zaten zijn open getrokken maar wel heel veel. Ik heb er een videotje van samengesteld, wel leuk om te zien hoe er dat aan toe gaat, dus kijk bij video’s.

We hadden deze bar gevonden doordat er op Google Maps mooie foto’s van heerlijk eten bij deze locatie stonden. We wilde er eten en hebben er weer zo’n Cachopo (hele grote kalfsschnitzel met ham en kaas in een gepaneerd laagje) besteld. Deze keer hadden we wel begrepen dat zo’n schotel voor twee personen bestemd is. We hebben wezelfs nog wat friet bij besteld om toch maar genoeg calorieën aan te vullen. Al bij al, de dag weer heerlijk afgesloten.

Morgen gaan we door Oviedo naar het plaatsje Valduno. Daar hebben we een slaapplek geregeld bij Albergue Villa Palatina. Geplande afstand is weer 30+ km. Met deze afstand per dag voelen wij ons goed. We denken wel dat we de komende week iets onder die 30 km per dag gaan plannen.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Lowie:
    21 mei 2023
    Hey Alfons. Zoals ook jullie vandaag weer een mooie route hebben gehad, was dat bij mij ook het geval. Heb een stuk nachtdienst meegedraaid in verband met de situatie bij ons bedrijf. Was erg goed. Dus wel laat (of vroeg) in m’n mandje. De schilder was er al om 8 uur dus weinig nachtrust gehad. Ik had nog een aantal afspraken gemaakt waardoor vol een vrij druk schema had. Beetje vergelijkbaar met de Camino Norte. Voor Marc de bbq voorbereiden en bij tante Beb een schakelaar voor de buitenlamp vervangen. En dat is allemaal gelukt. Tante Beb en Marc helemaal blij. Net terug van het feest van Marc (hij is 60 geworden) en de reactie geschreven. Dus je snapt wel dat ik het vandaag bescheiden heb gehouden. Morgen komen Jan en Mieke terug uit Duitsland en komen lekker eten. Een mooie afsluiting van een mooi weekend. De groetjes maar weer uit Tilburg en tot vanavond. Hasta Luega👍
  2. Harrie:
    21 mei 2023
    Hee Alfons het mooie landschap dient zich weer aan. Dus de kuiten en bovenbenen goed insmeren om de zaak soepel te houden. Wel mooi die beschilderde boerderij en bijzonder leuk die over met zijn inschenk kunsten. En was de cider van goeie smaak of krijgt het biertje nog steeds de voorkeur. Geniet samen van het mooie landschap en op naar de Primitivo 🥾🥾👍😎