Dag 81 zondag 21 mei 2023 Noreña - Paládin 34,5 km

21 mei 2023 - Paladín, Spanje

Ook vandaag weer een mooie wandeldag met deze middag een minder mooi moment. De namiddag en avond waren weer wel super!

Op deze zondag dachten we wel uit te kunnen slapen, ik had geen wekker gezet. Om iets over zeven werden we wakker. We konden in het hotel waar we overnacht hadden ons ontbijtje nemen. Na een paar heerlijke broodjes met ham en kaas en goede koffie en jus d’orange stonden we kwart over acht buiten om aan die Camino Primitivo te beginnen. Het was bewolkt en op buienradar hadden we gezien dat er aan de kust een regengebied passeerde. Het was wel erg fris (11 graden) en windstil toen we buiten stapte. We hadden regelmatig een mooi uitzicht op de bergachtige omgeving. Het was mooi om te zien dat de vochtige koude lucht als een sluier over en tussen de bergen hing.

De eerste twee uur ging de route over rustige smalle weggetjes. Soms asfalt en soms onverhard. Op het moment dat we een snelweg over moesten viel het echt op dat het zondag was, er was nauwelijks of geen verkeer op de weg. Na twee uur lopen hadden we onze eerste pauze en zaten we aan de ‘voorstad’ van Oviedo. Oviedo is voor ons hopelijk de laatste grote stad voordat we in Santiago de Compostella aan komen. Het lopen door dicht bebouwd stedelijk gebied heeft nou eenmaal niet onze voorkeur. Rond het middaguur waren we bij de kathedraal van Oviedo. Eindelijk een plek waar we weer eens een kaarsje op konden steken want die mogelijkheden ervaren wij hier in Spanje als zeer zeldzaam.

Na het bezoek aan de kathedraal zijn we nog over een soort boeren-markt in de stad gelopen. Er stonden heel veel kraampjes met kaas, vlees en andere landbouwproducten uit de regio. In de fontein op het plein hadden ze het water wit gemaakt zodat het op melk leek (of ze hebben er melk in de fontein toegevoegd). Terwijl we op die markt liepen begon het een beetje te regenen. We zijn maar even gaan schuilen in een cafétje waar we meteen onze lunch ingevuld hebben. Na de lunch was het weer zo goed als droog. We hebben de regenkleding niet nodig gehad. Bij het uitlopen van Oviedo kwamen we nog langs een aantal groepen mensen die in klederdracht klaar stonden om in een optocht naar de boeren-markt te lopen.
Toen we eenmaal de stad uit waren zaten we dus op die Primitivo route. Het was er zeer rustig met wandelaars, we hebben weinig andere pelgrims gezien. We komen wel regelmatig Spanjaarden tegen. Het is elke keer weer wel leuk als je plaatselijke mensen tegen komt en die dan naar je roepen: ‘Buen Camino’. We antwoorden dan met ‘Gracias’. Deze begroeting hoorde we eerst vooral bij pelgrims onder elkaar maar de laatste dagen horen we het ook steeds vaker van de niet pelgrims. We hoorde van iemand dat het ook een soort bijgeloof is van die mensen, als je iemand ‘buen camino’ (goede tocht) wenst dan zou je zelf ook meer geluk krijgen.

We hebben de laatste weken al heel vaak ‘buen camino’ geroepen maar deze middag had ik geen geluk. Ook het kaarsje dat ik voor de middag opgestoken had heeft niet kunnen voorkomen dat VV Dongen vanmiddag dan toch is gedegradeerd. Ook in Eindhoven konden ze de winst niet binnen halen en daardoor is de laatste speelronde in de Nederlandse eredivisie tot de laatste speelronde nog spannend. Ja, zo loop ik op een zondag in mei met oortjes in de verrichtingen van de voetbalcompetitie in Nederland te volgen. De tijd gaat dan lekker snel en dan heb je aan het eind van de middag ineens weer bijna 35 km gewandeld. Bij de hostel ‘Villa Palatina’ hadden de mensen het erg druk en moesten we even geduld hebben. Gastheer Pablo rende van hot naar her. Een cerveza bestellen kon er nog wel even tussendoor geregeld worden. Dat gaf ons mooi de gelegenheid voor ons PM. Hier kregen we wel heel erg koud bier. De glazen waren voorgekoeld in de diepvries en dat was aan de glazen niet alleen te voelen maar ook te zien.

Na een paar cervezas had gastheer Pablo dan toch tijd om ons onze kamer te laten zien. Daar hebben we ons weer even opgefrist, Ton een kort dutje en ik een begin aan mijn verhaal gemaakt. Vanaf acht uur konden we terecht voor ons avondeten. We hadden zelf niet goed in beeld met hoeveel mensen dat we daar zouden eten. De ervaring leert dan dat je jezelf beter een kwartier voor de aangegeven tijd kunt melden dan op het laatste moment. Pablo toonde zich weer een echte Spanjaard door te roepen dat we pas vanaf acht uur konden eten. Dat roepen deed hij dan weer wel met een ondeugende glimlach. We werden weer vriendelijk aan zo’n koude cerveza geholpen. Om acht uur kwamen Kevin uit Mexico City en Kelsey uit Canada ook in het eetzaaltje binnen. Ze kwamen bij ons aan tafel zitten en we hebben gezellig met elkaar zitten kletsen. Beide waren vandaag hun Camino begonnen. Het contrast in zo’n gesprek is dan op sommige momenten erg groot als je zelf al meer dan 80 dagen onderweg bent. Van de andere kant ben ik dan weer benieuwd wat hun er toe bewogen heeft om hier de Primitivo te komen lopen. Kevin had volgens mij vanuit Mexico naar Madrid gevlogen en van Madrid naar een vliegveld Asturias en dan waarschijnlijk met de bus naar Oviedo. Kelsey vertelde dat zij vanuit Vancouver naar Dalas gevlogen was en van daaruit dezelfde route als Kevin gevolgd had. Zoals zij zich niet voor kunnen stellen dat wij al zo lang onderweg zijn, zo kan ik me haast niet voor stellen dat zij zo’n reis maken om hier in Spanje te komen wandelen.
Het eten was ook hier weer heerlijk en de cervezas lekker koud!

Morgen gaan we er weer een mooie dag van maken met als eindbestemming Salas.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Lowie:
    22 mei 2023
    Hey Alfons. Dus mooi aan de Primitivo begonnen. Mooi man. Ik hoop dat jullie ervan gaan genieten. „Bueno Camino“. En voor wat betreft onze Kanaries. Dat is een dikke „Jammer Joh”. Maar van de andere kant kunnen we toeleven naar een kampioensfeestje volgend jaar. Toch? Dan zijn jouw kaarsjes alvast ter voorbereiding.
    Het verslag was aan de late kant dus gisteren niet meteen kunnen reageren. Ben net wakker en de eerste actie is dan jouw verslag lezen natuurlijk. Ik ga me opmaken voor een zware week op het werk. Zeker nu het slechte nieuws is ingedaald.
    We gaan het zien. Groetjes en tot vanavond 👍
  2. Marion:
    22 mei 2023
    Ik weet niet of jullie in Tineo gaan overnachten? Maar daar is een 4 sterren ptel met aparte afdeling voor Pelgrims. Ik sliep daar in 2016 voor 10 euro. Met gebruik van sauna en stoombad!
  3. Valerie Peeters Maison d'hôtes Iturria:
    22 mei 2023
    Génial de vous lire même si je suis très en retard, vous marchez si vite! Les pèlerins sont toujours aussi nombreux mais rares sont ceux qui comme vous sont partis de chez eux. Vous avez l'air en forme! Buen camino,
  4. Peter:
    22 mei 2023
    Ik had nachtdienst vanwege dit late bericht, jongejonge.