Dag 82 maandag 22 mei 2023 Paládin - Salas 29,5 km

22 mei 2023 - Salas, Spanje

Vandaag weer zo’n heerlijke wandeldag met al een beetje klimwerk en leuke ontmoetingen.

Vanmorgen konden we bij Pablo (de gastheer van alberge Villa Palatina) pas om acht uur terecht voor het ontbijt. We konden dus uitslapen. We hebben er een goede sterke kop koffie op en een Croisant en zijn rond half negen uitgezwaaid door Pablo (super aardige vent). Kelsey uit Canada zat ook aan het ontbijt en was nagenoeg gelijk met ons vertrokken. We hebben het eerste uur met haar samen gelopen. Na ruim een uur kwamen we in het dorpje Grado. Daar hebben Ton en ik ons ontbijt verder afgewerkt en is Kelsey een simkaart gaan kopen voor haar telefoon. Door de dag heen zijn we haar nog verschillende keren tegen gekomen. In Grado kwamen we ook de twee Duitse dames tegen die we gisteren bij Pablo in de bar hadden ontmoet. Ook met Mexicaan Kevin, waarmee we gisteren aan tafel zaten, hebben we nog even een praatje gemaakt. Voor hem was het nu zijn tweede dag. Hij was vanmorgen wat eerder vertrokken en vond het klimwerk al best zwaar. Verder hebben we vandaag nog wel verschillende pelgrims ontmoet die we al eerder op onze tocht hadden gezien.
Ook hebben we weer nieuwe pelgrims ontmoet. Één daarvan was Aris uit Fransansico. Met hem raakte we ook aan de praat. Het is telkens leuk hoe zo’n gesprek gaat. Waar kom jij vandaan? Waar ben jij je Camino begonnen? Hoeveel dagen ben je onderweg? En dat gaat dan zo over en weer. En als je dan kunt vertellen dat je meer dan tachtig dagen onderweg bent en al ruim 2500 km achter de rug hebt dan is het mooi om die reactie van die mensen te zien. Zij zijn vaak pas net een paar dagen aan hun Camino bezig en dan komen wij met ons verhaal. Het begint op ons zelf ook steeds meer indruk te maken. Maar die reactie van Aris (Paris zonder P zij hij) was ook wel heel leuk. Hij heeft vorig jaar ook de Primitivo al gelopen en doet dat dit jaar weer. Hij vond zichzelf al een ‘crazy man’ maar had nu twee Nederlanders ontmoet die nog veel gekker waren. In de loop van de dag zagen we hem nog op een terrasje zitten voor een lunch. Super enthousisat riep hij ons na, ‘there are de Flying Dutchman, the legends of the Camino’.
Eind van de middag kwamen we aan in Salas. We hebben eerst een terrasje opgezocht voor ons PM. Terwijl we daar zaten kwam Canadeese Kelsey aan lopen. Met haar hebben we ook nog maar een PM gedaan en daarna zijn we naar onze Albergue gegaan. Daar hebben we even onze rust genomen en ben ik aan mijn verhaaltje begonnen. Tussendoor zijn we nog even naar de supermarkt, een paar deuren verder, gegaan voor een zak chips en een biertje. Tot acht uur wachten met eten duurde ook vandaag voor ons weer iets te lang. We lopen overdag heel wat calorieën weg en die vullen we dan op deze manier maar weer aan.

Iets na zevenen zijn we toch maar het dorpje Salas ingelopen op zoek naar een restaurantje. Bij het restaurant Casa Pachõn konden we nog niet terecht. Dan maar even bij de overburen op de kaart kijken. Na een half uurtje zagen we Aris, Kelsey en een andere jongen over straat lopen. Zij waren op weg naar Casa Pachõn. Nadat wij ons biertje leeg hadden zijn we daar ook naar toe gegaan. We mochten direct bij hun aanschuiven en hebben heel gezellig samen gegeten. We hebben amper iets hoeven te bestellen. Tussen de gangen door werd er wel gevraagd of de voorkeur vlees of vis was maar verder was het maar kijken wat er op tafel zou komen. Na ruim twee weken Spanje had ik er wel vertrouwen in dat het ook hier weer goed zou smaken. Het eten was heerlijk en de gesprekken met elkaar waren ook super gezellig. Die andere jongen die met Aris en Kelsey aan tafel zat was Radu uit Roemenië. Zijn vriendin Cristiana was er in het begin niet bij maar kwam er later ook gezellig bij zitten. We hebben het over van alles en nog wat gehad en het was vooral super gezellig!

Morgen gaan we toch weer voor een 30+ km etappe. Het is hier op de Camino Primitivo minder makkelijk om op een gewenste afstand een slaapplek te vinden. De meest voor de hand liggende optie zou op 19 km afstand zijn. Wij hebben dan toch maar voor de eerst volgende mogelijkheid gekozen maar die was dan weer wel ongeveer 14 km verder. Ook de hoogtemeters zullen morgen best wel wat impact op onze tocht gaan hebben. We gaan er weer met vol vertrouwen aan beginnen.

En sorry voor de volgers die pas kunnen slapen als ze mijn verhaaltje gelezen hebben. Het lukt me niet altijd om dit op ‘tijd’ online te zetten. Hier in Spanje eten ze nu eenmaal heel laat.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Lowie:
    22 mei 2023
    Ja die Alfons. Haha, “Crazy Flying Dutchman” en “Legends of the Camino”. Die kunnen jullie mooi in jullie rugzak steken. Mooie complimenten hoor. Ik kan me nog van Bart herinneren dat het vanuit thuis vertrekken en in één keer doorlopen naar Santiago de Compostela toch best wel uitzonderlijk is. Super gaaf. Ook erg leuk om te lezen dat jullie eigenlijk een grote groep “vrienden” zijn. En voor wat betreft het eten. Tja, ondanks dat die Spanjolen rare jongens zijn kunnen ze wel goed koken. Heerlijk. Ik ga een week voor jullie feest een weekje die kant op met m’n zwager om wat te klussen in hun appartement. Kijk nu al uit naar de Spaanse keuken. Hmmmm.
    Verder hier redelijk rustig. Ik kan nu met goed fatsoen gaan slapen want je verslag is gelezen én ik heb een reactie geplaatst. Da’s een hele geruststelling 😂😂. Welterusten en tot morgen. Grtzzzzzz
  2. Piet en Jeanne Schoormans:
    23 mei 2023
    inderdaad , we kunnen niet slapen eer we je verhaal gelezen hebben ,welterusten 😴😴
  3. Harriette:
    23 mei 2023
    Geen excuses hoor… Het is al mooi dat je iedere dag een uitgebreid verslag schrijft. Ik moet zeggen, ik kijk wel of het er op staat. Zoniet, dan is het het tweede wat ik doe s morgens. Het eerste is Lowie een goede morgen wensen😊
    Super fijn dat je jullie ervaringen met ons wilt delen.
    Jullie einddoel komt steeds dichterbij. Mooi man.
    Nu lekker slapen en tot de volgende
  4. Rian:
    Hoi alfons
    Vaste prik ontbijtje en jouw reisverslag lezen!
    Ik ben nog steeds onder de indruk dat je dagelijks zoveel km loopt
    En wat ook heel mooi is dat ik jouw reisverslag met je vader altijd even doorneem als ik zijn kousen aan ga doen
    Ook hij geniet er van
    (Eén paar dagen nu niet want je zus uit Amerika is bij hem)
    Succes verder!!!
    Gr Rian
  5. Anita van Dijk:
    23 mei 2023
    Hallo Alfons, wat een leuk verhaal alweer. En daarbij is het ook al een bijzondere prestatie wat jullie doen. Zeker als je straks het eindpunt nadert. Fijne loopdagen weer
  6. Ad Schellekens:
    23 mei 2023
    hoi Alfons , Ik sluit me aan bij alle reacties die je krijgt het is supper,supper!!! Ik krijg soms kippevel als ik je verhaal lees . TOP. groetjes Ad
  7. Harrie:
    23 mei 2023
    Alfons en Ton the Flying Dutchman daar heb je wel een Camino speed camera voor nodig 😀
    En Alfons als je schoenen het niet houden kun je altijd nog op crocks verder
    Weer een mooie serie foto’s succes met klimpartijen en de dertig weer aantikken vandaag 🥾🥾🥾😎
  8. Alphons en Hilda:
    23 mei 2023
    Hoi Alfons. Het komt er niet van om elke dag je verhaal te lezen. Dus meestal 1x in de week dat ik er voor ga zitten. Ja dan heb je wel even werk. Vorige week woensdag was ik nog bij je thuis om paprika en komkommer te snijden en dit samen met tomaatjes in een doosje te doen voor de ontbijtboxen van de Alpe d'Hues. Ik zag de poster met vlaggetjes hoever je al bent met wandelen. Wat een kilometers al zeg. Buiten koffie op met Henriette. Wat een lieverd. En knap dat ze het allemaal alleen doet thuis. Nog even en dan zien jullie elkaar weer. Ik ga zo naar je zus Ank voor onze laatste vergadering. Ja voor ons komt het ook al dichtbij. Succes nog het laatste stuk. Hopelijk houden je zolen het.
    Groetjes Hilda en Alphons