Dag 83 dinsdag 23 mei 2023 Salas - Campiello 33,5 km

23 mei 2023 - Tineo, Spanje

Prachtige tocht vandaag met al een paar leuke klimmetjes bij heerlijk wandelweer maar nog weinig zon.

Deze morgen waren we weer op tijd op en zijn we in een cafétje vlak bij de Albergue gaan ontbijten. Om acht uur begonnen we aan onze bergetappe. Vanuit het dorpje Salas begonnen we meteen aan een klim van ongeveer 6 km. In die 6 km zouden we ongeveer 400 meter stijgen. Al vrij snel nadat we Salas verlaten hadden ontmoete we de Roemeense Radu, Cristiana en de zussen van Radu. Radu heeft nog een deel van de klim met ons mee gelopen. Na bijna anderhalf uur hadden we dat eerste klimgedeelte achter de rug. Het waren mooie bospaden en soms ook wat kleinere bergpaadjes maar het ging over het algemeen heel geleidelijk omhoog. Dit was wat wij ons hadden voorgesteld bij de Camino lopen in Spanje. Na ongeveer twee uur wandelen hadden we onze eerste pauze in een klein dorpje Bodenaya boven op het plateau waar we op terecht gekomen waren. Daar hebben we ook weer wat proviand voor onderweg gekocht want we weten hier niet precies waar we onderweg nog iets kunnen kopen. Na de pauze en de boodschappen hebben we onze tocht weer vervolgd richting Tineo. Voor veel pelgrims die we gisteren in Salas ontmoet hebben zou dit vandaag de eindbestemming zijn. We zijn blij dat wij hier niet voor gekozen hebben. We liepen om half één het plaatsje Tineo al binnen. Wat zouden we de rest van de middag toch moeten doen? We hebben er op een terrasje lekker rustig gelunchd en zijn daarna doorgelopen. Vanaf Tineo zou het nog ongeveer 13 km wandelen zijn naar Campiello. In dat laatste stuk zaten ook nog wel een paar klimmetjes. Het hoogste punt van deze dag was op 913 meter. Vanaf dat punt ging het weer geleidelijk naar beneden met af en toe toch nog een stijgend stukje tussendoor. Onze slaapplek van vandaag ligt op ongeveer 600 meter hoogte.

Tegen vijf uur kwamen we aan bij die slaapplek, Albergue Casa Hermina in Campiello. Daar hebben we eerst maar weer ons PM ingevuld. Ook hebben we toen ons slaapadres voor morgen kunnen regelen. Dit was deze keer nog best wel even wat gedoe. De eerste die we belde was ‘complet’ wat inhoud dat ze geen plaats hadden voor ons. De volgende was gesloten, en de daarop volgende pakte de telefoon niet op. Dit waren we niet gewend, normaal hebben we na één of twee telefoontjes wel een slaapplek geregeld. De volgende plek die we belde sprak geen engels. Tijdens heel dit gebeuren zaten we in het restaurant van de albergue. Een Mexicaan (weet z’n naam niet) die een paar tafeltjes verderop zat zach en hoorde ons bezig en schoot snel te hulp. Hij sprak wel Spaans en met ons sprak ie Engels. Hij nam het gesprek over en heeft aan onze gastheer van morgen uit kunnen leggen dat wij daar morgen willen slapen. We moesten nog wel even een mail sturen om de reservering te bevestigen. Als antwoord op die mail kreeg ik het verzoek om mijn creditkaartnummer en telefoonnummer door te geven. Dit hebben we in al die 82 voorgaande dagen nog niet meegemaakt. Toch maar die mail beantwoord met de overtuiging dat op de Camino alles goed komt. Even later werd de mail bevestigd. Al bij al was dit een heel groot verschil met wat we de laatste tijd gewend waren.

Vanavond hebben we hier in de Alber heerlijk gegeten. We konden hier al om half acht eten, dat is vrij vroeg voor Spaanse begrippen. Door op tijd te eten zijn we weer mooi op tijd terug op onze kamer. Zo kan ik mijn verslag weer eens een keer op tijd ‘de lucht’ in sturen. Ook de rust zal best van pas komen want die hoogteverschillen vragen toch net iets meer energie dan de vlakkere etappes.

Morgen hebben we ook weer een stevige tocht voor de boeg. Hopelijk trekken de wolken iets meer open zodat we nog meer kunnen genieten van de vergezichten. Eindbestemming is het dorpje Berducedo op iets minder dan 30 km afstand.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Nelleke:
    Prachtige foto’s!
    Ik geniet elke dag van het verhaal!
    Buen camino.
  2. Toos Bink:
    Suc6 voor morgen !!!!!!!
  3. Lowie:
    23 mei 2023
    Hey goede avond Alfons. Oftewel buenas noches. Fijn dat jullie nu de Camino ervaren zoals je die hebt voorgesteld. Als ik je verslag lees dan probeer ik me voorstellen stellen hoe die paadjes eruit zien. Dan wel met de ogen open want anders kande niet lezen 😂. Ik heb vandaag mijn appartement weer ingericht. Vorige week is dit mooi geschilderd. Fijn dat dit weer gebeurd is. Tjonge, ik woon ook al weer 5 jaar hier. De tijd gaat veel te snel. Voor jou en Henriette is dat nu wel fijn😉. Nog efkes en dan vallen jullie weer in elkaars armen👍. Vandaag ook twee feestjes voor Fatih. Jarig én volgens mij is hij weer papa geworden. Heb voor het eerste feit een stukje op onze FB pagina geschreven.
    Voor nu zit mijn dinsdag de 23e mei ‘23 erop. Willem II heeft z’n eerste NC wedstrijd tegen en in Venlo verloren met 3-2 na een voorsprong van 0-2. Op dit moment staat NAC met 1-0 voor tegen MVV. Hier niet nog een dik kwartier gevoetbald worden.
    Maar die uitslag zie ik morgen wel.
    Welterusten. Ik wens jullie een goede etappe toe. ¡Nos vemos mañana! Oftewel tot morgen
  4. Peter:
    23 mei 2023
    Weer een .ooi verslag Alfons, en..........op tijd!!!!!!!
  5. Louisette:
    24 mei 2023
    Ik ben vanavond bij jullie pap en Harriette geweest. Was gezellig en natuurlijk over jou gehad, dat het zo tof is om je te volgen. Je schrijft ook zo leuk. Succes verder nog. Groetjes.
  6. Marianne Rombouts:
    24 mei 2023
    Geweldig weer Alfons! Bedankt en heel veel succes met de laatste loodjes!