Dag 84 woensdag 24 mei 2023 Campiello – Berducedo 27 km

24 mei 2023 - Berducedo, Spanje

Vandaag een heerlijke bergetappe met jammer genoeg niet de vergezichte die we wenste maar toch wel genoten hoor!

Vanmorgen in het restaurant van onze Albergue begonnen met een goede grote kop koffie en een heerlijke sandwich (half stokbroodje met lekker vlees en wat groen gezond erbij). Iets over acht gingen we er dan toch maar aan beginnen. Er stond ons de eerste uren een flinke beklimming te wachten. Vanuit de Albergue heel even een stukje over asfalt een klein beetje afdalen maar na een kwartiertje mochten we er aan beginnen. Fijne bergpaadjes  die in het begin nog redelijk gelijkmatig omhoog gingen. We kwamen soms nog door een klein groepje huizen wat je eigenlijk geen dorpje meer kunt noemen. De boer (of boerin) van de enkele boerderij waar we langs kwamen was nog aan het melken. Dat kon je al van ver horen door het geluid van de melkmotor.

Na een paar uur liepen we door een bizar gebied. Dit voorjaar hebben hier in dit gebied hevige bosbranden (‘incendios’ noemen ze dat hier) gewoed. De brandlucht was er nauwelijks nog te ruiken maar het beeld van zo’n groot gebied wat in de fik gestaan heeft en die paadjes waar je doorheen loopt doen je wel iets. Dit moet echt heftig geweest zijn.

Met het klimmen hebben we de voormiddag wel kunnen vullen. We gingen tot iets boven de 1200 meter en we waren op ongeveer 630 meter begonnen. Helaas zat het weer niet helemaal mee. De bewolking bleef op de bergen hangen en zo hadden we boven de 1000 meter steeds minder zicht. Dit was eigenlijk wel jammer maar leverde van de andere kant ook weer mooie wazige plaatjes op. We waren deze morgen in onze zomeroutfit begonnen en ik had mijn thermoshirtje na een uur al uitgedaan. Eenmaal boven had ik mijn thermoshirtje toch weer nodig, en eigenlijk meer. Er waaide een zeer harde koude wint bovenin. Dat was voor ons ook de reden dat we onze tweede pauze steeds uit bleven stellen. We hoopte in de afdaling in de luwte van de berg te komen maar dat duurt dan altijd weer langer dan op dat moment gewenst. Toen we dan toch een deel van de vrij stijle afdaling gehad hadden zijn we toch maar even gaan zitten. Vanaf dat punt zijn we rustig naar onze Albergue-Bar Casa Marquéa gelopen in het plaatsje Berducedo. Daar eerst even tijd genomen voor ons PM. Daar op het terras werden we aangesproken door een Nederlands echtpaar. Zij slapen in de zelfde albergue. Toen we eenmaal goed aan de praat waren bleek ook hier het wereldje weer klein te zijn. Zij wonen in Hank en hun zoon in s’Gravewnmoer. Ze komen soms wel boodschappen doen bij ons in de biologische winkel (Natuurlijk Henriëtte). Toch wel leuk als je dan zo ver van huis bent en op deze manier weer mensen uit de buurt ontmoet.

Bij de alberge waar we slapen konden we geen eten regelen dus zijn we maar even over gestoken. Daar hebben ze het tegen alle regels in wel begrepen. Daar serveren ze heel de middag en avond een pelgrimsmenu en sluiten ze de keuken om half negen in de avond. We hebben er heerlijk gegeten. En toen begon het. Ik had mijn laptopje meegenomen om mijn verhaaltje alvast te typen. Op het moment dat ik met mijn verhaaltje begon zat Canadees Pascal naast ons. Hij heeft meer ervaring met over de wereld reizen en kende goed Spaans. Hij heeft ons nog even goed uitgelegd hoe je een volgend biertje besteld. Na Pascal kwamen de Spaanse Monica, Gustavo en Raul uit Fuerteventura naast ons zitten. Na een tijdje raakte we aan de praat. En het werd nog heel gezellig……..

Morgen hoeven we gelukkig maar 25 km dus we konden wel even mee doen met die Spanjolen. Gelukkig kon Monica goed Engels zodat we toch nog enigszins een gesprek konden voeren.

Al bij al weer een bijzondere dag op onze Camino!!

Morgen gaan we weer verder naar Santiago. Wij tellen af, we genieten hier enorm maar het missen van het thuis begint meer en meer te overheersen. Dit was ook voor mij de grootste angst of uitdaging. Ik had er alle vertrouwen in dat ik Santiago de Compostella te voet zou halen en ik denk dat er iets geks moet gebeuren dat het niet zou lukken maar de heimwee doet ook iets met je.

Zojuist komt het bericht binnen dat Tina Turner overleden is op 83 jarige leeftijd. Ze was één van mijn favorieten. In februari zijn wij met ons gezin nog naar de musical over haar geweest. De muziek zal blijven klinken.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Lowie:
    24 mei 2023
    Ga die Alfons. Natuurlijk ga je het redden. Da’s inmiddels geen vraag meer, toch? En ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar ook nooit aan getwijfeld heb. En je kent het spreekwoord van die laatste loodjes! Die wegen het zwaarst. Dat is zo en dat zal altijd ook zo blijven. Daarom is de prestatie ook des te groot. Denk ook wel dat hetgeen je tegenkom, goed of minder goed, mooi of minder mooi, fijn of minder fijn, je sterkt in deze prestatie. En ook het vooruitzicht om je verhaal straks face to face te delen met je geliefden, vrienden en kennissen. Ook weer een prima motivatie.
    Hier loopt alles op de spreekwoordelijke rolletjes. Vanavond weer de vergadering voor het Dorpsfeest gehad. Ook hier wegen de laatste loodjes het zwaarst. “Is dit geregeld, die jij dat nog even. Hebben we…….” En uiteindelijk is alles top geregeld. Het beloofd weer een mooi feest te worden!
    Even wat anders, wat een verhaal zeg met die Ruud van Nistelrooij. Die stopt er gewoon per direct mee. Ben benieuwd wat de werkelijke reden is voor deze rigoreuze beslissing.
    En helaas moeten we ook afscheid gaan nemen van de Queen of Rock, Tina Turner. Dat ze moge rusten in vrede en dat ze haar ex maar niet tegen gaat komen daar boven😉.
    Zo, ik heb verteld wat ik kon vertellen voor vandaag. Ik ga lekker slapen. Maak er weer een mooie etappe van morgen. Houdoe war. Tot morgen
  2. Alfons van den Hoek:
    Ja Lowie,
    Ik had mijn verhaal in die tent met die Spanjolen al geschreven en nu op bed heb ik er de grootste spelvouten uitgehaald en het overlijden van Tina toegevoegd. Wat heb ik van haar en haar muziek genoten. Powerwoman!!
  3. Anita:
    24 mei 2023
    Alfons en Ton jullie halen t zeker. Santiago de Compostella komt steeds dichterbij. Al zover gekomen. Dat gaat jullie lukken. 💪
    Hoop tenminste dat zich niks geks voordoet dat zou wat zijn. Jullie behalen zeker de verdiende eindstreep al moeten jullie t laatste stuk kruipen.
    Zoveel al overwonnen.
    Dat t gemis van jullie dames groot is, is te begrijpen, zal vast andersom ook zo zijn.
    T gemis als volger zal ook komen.
    Geen verslagen meer. 😢
    Want wat is t een genot om er iedere dag er van mee te mogen genieten. ❤
    Op naar morgen.
    Groetjes weer. 🙋‍♀️
  4. Harrie:
    25 mei 2023
    Ja Alfons en Ton. Het uiteindelijke doel komt in zicht.
    De zenuwen en de spanning van de eindsprint komen opzetten. Maar twee stoere wandelaars die al zolang onderweg zijn gaan het zeker halen.
    Het leven van Tina ging ook niet altijd over rozen maar ze heeft wel een groot doel bereikt echt een powerwoman
    Succes vandaag weer en hopelijk iets mooier weer met mooie vergezichten
    Houdoe
  5. Daan de Jong:
    25 mei 2023
    Ja, Alphons, de finish is in zicht. Jullie hebben ontzettend snel gelopen.
    Proficiat. En ja, ook ik heb de musical van Tina gezien. Geweldig. Helaas is ze er niet meer. En Ruud, ja die heeft de finish niet gehaald.
    Succes met het laatste stukkie. Groeten Daan.
  6. Toos Bink:
    25 mei 2023
    Jullie doen het .....SUPER ......!!!!!!!!!!!!
    Op naar de eindstreep .......
  7. Peter van Hoppe:
    25 mei 2023
    Hoi Alfons, het is natuurlijk erg logisch en ook zeker heel fijn dat je jouw geliefden en vrienden steeds meer gaat missen nu de eindstreep in het zicht begint te komen. Maar laat de trots en de fantastische herinneringen aan deze mooie en loodzware tocht overheersen en de wetenschap dat je straks niet uitverteld komt over jouw geweldige belevenissen.
    Alfons: you’re simply the best !