Dag 86 vrijdag 26 mei 2023 San Julián (Asturië) – A Fonsagrada 25 km

26 mei 2023 - A Fonsagrada, Spanje

Vandaag weer een mooie tocht met mooi weer, nog 150 km naar Santiago de Compostella…..

Deze dag zijn we rustig op gang gekomen. Om half acht zaten we met de Zuid-Afrikaanse Delme en Kim Linscott aan het ontbijt in de Albergue San Julián Rurales van Mynhardt en Séan. We hebben nog lekker wat bijgekletst voordat we iets over half negen vertrokken. De etappe van vandaag was niet zo heel lang en we deden het dus op ons gemak.
De droevige berichten die ik gisteren te verwerken kreeg heb ik even een plaatsje gegeven in mijn rugzak. Ik draag ze heel mijn tocht mee en mijn rugzak komt ook meerdere keren per dag open dus vergeten doe ik het zeker niet. Fijn dat veel mensen me een hart onder de riem steken met een reactie op deze reislogger! Dat doet me goed en geeft me de kracht en energie om mijn tocht de komende week goed af te ronden. Ik heb geprobeerd weer intens te genieten van alles wat op mijn pad komt. Op sommige dagen heb ik een deel van de dag oordopjes ingehad met wat muziek erop maar vandaag bewust niet. Ik wilde de vogeltjes weer horen fluiten, het ritme van onze wandelstokken op de grond horen tikken, de voetstappen op de grindpaden, het kraken van mijn rugzak achter in mijn nek horen.
Toen we deze ochtend begonnen stond er een koude wind maar na een half uurtje kwam de zon er goed door en voelde het meteen wat warmer aan. Doordat we het eerste uur vooral moesten klimmen bleven we sowieso wel op temperatuur. Na ongeveer twee uur hadden we onze eerste pauze in een heel klein karakteristiek cafétje. De koffie was niet helemaal super maar verder wel even leuk om daar te zijn. Na een koffie en een broodje konden we er weer wel even tegenaan. Toen we buiten kwamen ontmoete we Canadeese Pascal nog even. In het cafétje hadden we ook Delme en Kim weer ontmoet waarmee we eerder in de ochtend aan het ontbijt zaten. Het is telkens weer leuk als je pelgrims ontmoet die je een dag of een paar dagen eerder ook al gesproken hebt.

In de middag hebben we nog even een korte maar stijle klim moeten maken naar het dorpje A Fonsagarda. Vanaf dit dorpje was het nog zo’n 3 km naar ons slaapadres. Het was nog geen drie uur in de middag maar toch vonden wij het al wel tijd voor de VMB (vrijdag middag borrel). We liepen aan de rand van het dorpje een cafétje binnen en troffen daar Estefan met zijn vrouw Patricia en dochtertje Layla. Met Estefan hebben we gisteren in de Albergue gegeten en nog best een tijd nagepraat. Zijn vrouw en dochtertje sliepen op een ander adres. Hij vertelde ons een zeer bijzonder verhaal. Zijn ouders zijn Spaans en zijn veertig jaar geleden geëmigreerd naar Zwitserland. Één van de Camino routes kwam vroeger bij zijn ouders thuis door het dorp. In de vakanties waren ze altijd in Spanje en zag Estefan die pelgrims lopen. Dat heeft hem er toe gezet om die tocht ook eens te lopen maar dan wel vanuit de plaats waar hij op dat moment woonde. In 2018 zij hij tegen zijn werkgever dat hij in 2019 de Camino zou gaan lopen. Hij vroeg of hij na zijn tocht weer bij die werkgever terug mocht komen werken. Zijn besluit stond vast om de Camino te gaan wandelen en hij mocht na de Camino terug komen bij zijn werkgever. Zijn vrouw had haar baan opgezegd, ze hebben alles wat ze hadden verkocht en ze zijn met z’n tweeën met de rugzak gaan lopen vanuit Gallenkirch in Zwitserland. Na een aantal weken zaten ze in een restaurantje te lunchen. Terwijl zij zaten te lunchen vertrok er een man uit dat cafétje en die zij terwijl hij achter hun doorliep ‘jullie zijn nu met twee maar komen met drie terug’. Ze hebben de man niet aan kunnen kijken (hij was meteen vertrokken) en ze vonden het een rare opmerking. Ze hebben de Camino in ongeveer 75 dagen gelopen naar Santiago de Compostela. Toen ze terug in Zwitserland kwamen bleek Patricia zwanger te zijn. Pas een hele tijd later moesten ze terug denken aan die man in dat cafétje. En nu lopen ze samen met hun 3 jaar oude Caminodochtertje Layla de Camino. Layla mag dan in een rugzak zitten bij één van de ouders en de ander draagt een rugzak met spullen. Ze hebben ook een koffer met spullen bij maar daarvoor maken ze gebruik van een dienst die koffer naar het volgende slaapadres brengt. We zullen ze de komende dagen nog wel vaker gaan ontmoeten denk ik want de locaties om te slapen zijn op dit deel vande route best beperkt. Je blijft dan telkens toch een beetje dezelfde mensen ontmoeten of je moet er een etappe van 40 km tussendoor doen. Dat zijn wij zeker niet meer van plan. Voor de komende dagen hebben we de slaapadressen al vast gelegd en het blijven etappes onder de 30 km (denk ik). Morgen denken we een slaapplaats te hebben in Castroverde maar de bevestiging moeten we nog afstemmen.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Peter:
    26 mei 2023
    Nog even en jullie gaan landen!
  2. Lowie:
    26 mei 2023
    Hey Alfons. Goeiendag zeg. Wat een verhaal weer! Ik vind het enorm fijn voor je en tevens enorm goed van je dat je de, niet zo plezierige, berichten een plaatsje kunt geven in je rugzak. Zo nu en dan kan je ze eruit halen. En als je dat doet, kan je de mooie momenten koesteren met een lach en een traan. En dat is het enige wat we eraan kunnen doen Alfons. Al zouden we wensen en bidden dat het anders was. Ik ben super trots op je! Heb vandaag ook nog even met Henriette (voor mij nog altijd Jet) gebeld om ff te kletsen. Morgen ga ik even een bakske doen voordat zij begint aan haar eigen Camino. Gelukkig voor haar, maar ook voor jou duurt die niet zo lang
    Vanavond hebben we lekker gegeten bij de Beurs in Oirschot. Was heerlijk en ook erg gezellig.
    Dus nu weer tijd om mezelf ten ruste te gaan leggen. Welterusten en tot morgen maat weer! Grt Lowie
  3. Gerrie van Loon:
    Het einde is in zicht, nog heel veel succes de laatste 150 km
    Gr Gerrie en Herman
  4. Harriette:
    27 mei 2023
    Het einde komt in zicht voor jullie. Het zal fantastisch zijn om Harriette, kinderen, en al vrienden en familie binnenkort weer te zien en te spreken.
    Kan me ook voorstellen dat je moet wennen om het gewone leven weer op te pakken. Het gezelschap van Ton zult gaan missen.

Succes met de laatste 150 km.
  5. Elly en Pierre:
    27 mei 2023
    Fijn dat je de draad weer op hebt kunnen pakken Alfons.
    Gelukkig ben je vergezeld van Ton zodat je je hart kan luchten. Aftellen en genieten van de laatste dagen maatje! Wat een topper ben je. Tot snel!
  6. Rian:
    Beste Alfons
    Het einde van jouw route is in zicht!!!
    toytoytoy!!!
  7. John v Aert:
    27 mei 2023
    Knap mannen, nog een dag of 5, wat zal dat bijzonder worden om in Santiago de Compostella te eindigen. Houd vol en Zet hem op! 💪💪👍
  8. Piet en Jeanne Schoormans:
    27 mei 2023
    Wat weer een mooi verhaal, er komt een mooie week aan voor Jullie, laatste loodjes sukses
  9. Lian en Jan van Geel:
    27 mei 2023
    Hoi Alfons. Het is een genot om jouw te volgend op deze geweldige voettocht, aangevuld met prachtige foto's. Wij willen ook doneren wat zijn de mogelijkheden daarvoor?
    Ik heb tussendoor wel eens de stand van de donaties gezien!
    Met de eindstreep in zicht zal het jouw wel lukken, je bent een kanjer!!!!
  10. Alfons van den Hoek:
    Hoi Lian en Jan,
    Fijn dat jullie ‘meelopen’ en er van genieten.
    Ik probeer de link in deze reactie te kopiëren maar zal er in de komende dagen in mijn verslag ook zeker nog aandacht aan gaan geven.
    Alvast bedankt! https://www.inactievooralzheimer.nl/fundraisers/alfons-van-den-hoek-2022
    Of zoeken in Google met: Alfons Alzheimer en dan komt de link wel ergens in beeld.
  11. Harrie:
    27 mei 2023
    Hee Alfons je hebt de droevige berichten een goed plaatsje gegeven
    Dan draag je ze met je mee en heb je hoofd vrij voor nieuwe waarnemingen en bij het openen van de rugzak denk je er weer aan terug.
    Mooi zoals je dat omschreven hebt en dat je nu nog intenser je tocht en je omgeving beleeft.
    Mooi verhaal van die mensen uit Zwitserland. Zo hebben al die Camino gangers wel een eigen verhaal. Maar die verhalen van jou zijn al een aardig boekwerk. Nog 150 km nu begint het echte aftellen succes verder 🥾🥾🥾👍😎
  12. Jos Ackermans:
    27 mei 2023
    Alfons heel veel succes, de laatste loodjes. Top hoor. Knap hoor wat je doet..
  13. Harrie:
    Alfons in A Fonsagrada mooie woordspeling 😀
  14. Ton Roosen:
    29 mei 2023
    Je bent er bijna ! nog een paar daagjes .Een hele prestatie proficiat alvast, want dat stukje is maar een peulenschilletje.