Dag 87 zaterdagdag 27 mei 2023 A Fonsagrada - Castroverde 29,5 km

27 mei 2023 - Castroverde, Spanje

Weer een fantastische wandeldag vandaag met leuke klimmetjes door een prachtige omgeving en een heerlijke afsluiting van de dag.

We hebben afgelopen nacht in een fijn hotel geslapen dat goed ingesteld was op het ontvangen van Pelgrims. Gisteren hebben we daar een prima pelgrimsmenu gegeten voor € 12,-pp (excl. Biertjes 😋), we hadden een nette kamer en deze morgen nog een heerlijk ontbijtbuffet.
Iets over acht waren we weer op pad. We begonnen met wat geleidelijk klimwerk. Daarna zou een flinke afdaling volgen maar in het begin van de afdaling hebben we onszelf maar weer eens een pauze gegund. Er was een klein cafétje waar al meer pelgrims zaten. De gastvrouw heeft ons nog even geholpen met het contact leggen van de slaapplek voor vanavond. We hadden dit pension afgelopen woensdag al afgesproken maar we hadden nog geen bevestiging ontvangen. Nadat zij even gebeld had waren wij gerustgesteld dat het allemaal wel goed zou komen aan het eind van de middag. Ondertussen hebben we daar koffie gedronken en een broodje gegeten. Terwijl we daar zaten passeerde er weer verschillende bekende van de afgelopen week of ze hielden daar ook een pauze. Estefan met z’n vrouw Patricia en kleine Layla kwamen met hun kinderwagen langs. Ton en ik hebben later op de tocht nog verschillende keren moeten zeggen op zeer smalle paadjes ‘ik ben benieuwd hoe zij hier door gekomen zijn’. Terwijl we nog bij die pauze plek zaten kwam de Australische Raquel bij ons aan tafel zitten en even later ook Delme en Kim uit Zuid Afrika (die we gisteren ok al ontmoet hadden). We hebben er nog een tijdje lekker zitten kletsen.

Na de pauze volgde een lange maar niet al te stijle afdaling. Het eerst volgende dorpje waar we een pauze wilde houden hadden we na ruim een uur bereikt. Helaas was het enige cafétje van dat dorpje gesloten. Dan maar weer verder tot de volgende gelegenheid zich aandient. Zo kwam er toch weer een extra uurtje bij voordat we in een dorpje kwamen. In dat dorpje hadden we weer een leuke ontmoeting met pelgrims die we eerder in de week ook al ontmoet hadden. Deze keer zaten Spaanse Monica, Raul en Gustavo op een terrasje. Daar zijn we maar gezellig bij gaan zitten. Zij hadden maar een deel van de Camino gedaan en zaten op dat moment de afsluiting al te vieren met een biertje (zij vliegen zondag terug naar Fuerteventura). Wij hebben het op dat moment nog maar even bij cola gehouden, we hadden nog zo’n 9 km voor de boeg. Na afscheid van hun genomen te hebben zijn we in één keer doorgelopen naar Castroverde het dorpje waar we onze slaapplek hebben. Bij binnenkomst van dat dorpje kwamen we Italiaan Domenico tegen. Die hadden we al een week niet meer gezien en we waren verrast dat we hem hier nog tegen kwamen. Hij had tussendoor ergens een dag rust genomen en zo kom je elkaar dan toch weer tegen.

Net voordat we naar ons slaapadres gingen hebben we ons PM van de dag maar weer ingevuld. Daar hebben we nog een stukje van de Formule 1 gezien en zagen dat Max Verstappen de beste tijd had. Toen we van daaruit naar ons pension liepen kwamen we nog langs een zaak met sportkleding. Daar heb ik nog een sport(zwem)broek gekocht voor morgen.

Eind van de middag kwamen we aan bij ons Pension Cortés. We werden welkom geheten door de Spaanse Isabelle die verrassend goed Nederlands (met Belgisch accent) sprak. Ze heeft een tijd in Antwerpen gewoond en heeft daar de taal goed geleerd en dat was nog goed te horen.

In het pension waar we slapen konden we niet eten. Een paar deuren verder was wel een leuk restaurantje. Onderweg daar naar toe kwamen we Italiaanse Domenico weer tegen. Hij wilde ook nog wat gaan eten en is met ons mee gegaan. In het restaurantje waar we binnen stapte leek het meer op een bar dan op een restaurant. Daar eerst samen maar wat gedronken en daar ook nog heerlijk gegeten. Terwijl we daar zaten kwam er ook nog een motorclubje even wat drinken. Even wat kabaal op straat maar toen ze allemaal drinken hadden ging het weer wel.

Morgen gaan we naar Lugo en daar nog net een paar kilometer voorbij.  Daar hebben we een kamer in een hotel waarbij we toegang hebben tot het zwembad. De afstand tot daar is ongeveer 25 km dus er is misschien wel even tijd om daar in de Spa wat te relaxen.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Lowie:
    27 mei 2023
    Hey hallo Alfons. Goeiendag zeg, wat een mede pelgrims kom je tegen op jouw pad. Niet te geloven. Heb je ook van iedereen de nummers en (e-mail) adressen? Wel uitzonderlijk hoor. En bovenal heel leuk. Het begint te korten voor je. Temeer omdat ik vandaag efkes bij Henriette ben binnengelopen en die maakt zich “Reisefertig” om, samen met de vrouw van Ton, jullie kant op te komen. En geloof me, ze heeft er zin an! Heb vandaag een “rondje Klein Dongen Vaart” gedaan en ben ook even bij onze Zwarte Hooligan langsgegaan. Was goed!
    Zoals je zegt start Max morgen vanaf pole. De ambities van Willem II om terug te keren op het hoogste niveau liggen ook weer in de prullenbak 🙁. Maar verder alles goed hier . Ik ga lekker slapen. Welterusten en voor morgen weer een fijne trip. Adios
  2. Helma Goos:
    28 mei 2023
    Weer helemaal geweldig, wat schrijf je prachtig en gezellig
    Je zult ze gaan missen Alfons
    Veel groetjes
  3. Harrie:
    28 mei 2023
    Leuk Alfons en Ton dat jullie telkens die andere pelgrims weer tegenkomen. En dan die vriendelijke gastvrouwen die jullie zeer behulpzaam zijn om een overnachting te vinden. Jullie eigen vrouwtjes gaan onderweg naar jullie. Dat zal weer een fantastisch weerzien zijn.
    En heb je de thriller van gisteren mee gekregen Primoz Roglic wint in een ware thriller de bergtijdrit en de Giro met 14 seconden Mooi succes weer voor Jumbo Visma
    Geniet van je tocht vandaag je pm’etjr en de duik in het zwembad straks 🥾🥾😁🍻🩳🏊