Dag 90 dinsdag 30 mei 2023 Palas de Rei – Arzúa 29,5 km

30 mei 2023 - Amés, Spanje

Ook vandaag weer een heerlijke wandeldag, het leek wel dat we vleugels hadden zo lekker dat het ging. Nog 38 km tot Santiago de Compostella……

Na een heerlijke (maar iets te korte) nacht samen met Henriëtte hebben we eerst vanmorgen in ons pension ontbeten. We werden vanmorgen al vroeg wakker van de eerste pelgrims die al voor zes uur bij ons pension langs kwamen. Vlak voor ons pension was een soort fontein met een Jakobusbeeld. Een grote groep pelgrims ging rond de fontein staan en zongen gezamenlijk een pelgrimslied.

Ton en ik zijn rond half negen vanuit ons pension gaan lopen. Het was voor ons meteen een heel andere ervaring doordat we nu op de Camino-route Frances liepen. Wat een drukte!! Ton en ik hebben jaren geleden verschillende Kennedy-marsen gelopen in Nederland. Daar had dit ook veel van weg. Zo veel mensen die met een grote, kleine of geen rugzak allemaal dezelfde kant op wandelen. De ene loopt wat makkelijker dan de ander. Tot gisteren vroegen we aan bijna elke wandelaar die we passeerde uit welk land hij of zij vandaan kwam. Dit hebben we vandaag nog wel een paar keer gedaan maar alleen bij de wandelaars die ongeveer hetzelfde tempo liepen als wij. We hebben van het moment dat we thuis vertrokken zijn altijd gezegd, ‘ieder zijn eigen Camino’. Ik kan niet bepalen of oordelen of iemand zijn Camino op de juiste manier invult. We hebben vandaag heel veel verschillende pelgrims gezien. Groot, klein, ‘dik’, ‘dun’, snel en sommige iets trager maar vooral ook heel veel verschillende nationaliteiten wat we dan aan de kenmerken op hun bepakking konden zien. Ik vind het leuk om deze laatste paar dagen in deze drukte te lopen maar ben ook heel blij dat het al die tijd van tevoren veel rustiger was.

Rond de middag hadden we met Henriëtte en Lisette afgesproken om te lunchen in het dorpje Melide. Daar waren verschillende zaakjes waar ze als specialiteit octopus (voor mij inktvis) op de kaart hadden staan. Dit had niet mijn of onze voorkeur en we zijn maar bij de buren op het terras gaan zitten. Daar hebben we heerlijk gegeten zodat we na de middag ook nog wat meters konden maken. Leuk dat we daar op het terras Domenico (de filmmaker van gisteren) weer even ontmoet hebben.

Voor de middag was het perfect wandelweer met in het begin wat mist en weinig zon. Na de middag kwam de zon er flink door en werd het in het open veld best warm. Gelukkig ging de route vooral door bosrijk gebied zodat we schaduw hadden van de bomen.

Eind van de middag (half vier) kwamen we aan in Arzúa. Daar hebben we samen met onze dames ons PM ingevuld. Vanuit Arzúa zijn we met de auto naar ons tijdelijke onderkomen (een appartement) op 5 km afstand van Santiago de Compostella gereden. Morgen worden we weer in Arzúa gedropt om daar verder te gaan aan onze tocht.

Het einde van deze tocht komt steeds dichter bij. De laatste dagen loop ik vaak terug te denken aan hoe ik er ooit toe gekomen ben om dit te gaan doen en wat het me gebracht heeft. Het plan om ooit de Camino vanuit huis te doen had ik al wat langer. Als ik ooit de kans zou krijgen….. Het is eigenlijk begonnen op de 60 jarige trouwdag van ons pa en ma (24 februari 2022). Dat was de dag dat Rusland (Poetin) de oorlog met Ukraine begon. Dit had zeer grote invloed op de energieprijzen. Voor ons bedrijf had ik voor meerder jaren flinke volumes gas ingekocht om de kassen mee te kunnen verwarmen. Op een bepaald moment heb ik er voor gekozen om +/- 60% van dat volume van 2023 tegen een hogere prijs terug te verkopen. Dit hield in dat we 60% van onze kassen niet zouden verwarmen in 2023 en daar groenbemester zouden zaaien i.p.v. komkommer, tomaten of paprika’s telen. Het kwam er op neer dat er dit jaar minder arbeid nodig zou zijn voor de teelten. Ik zei tegen Henriëtte dat ik dacht dat ik wel even gemist kon worden in de kas. ‘Oh, dan wil jij je Camino gaan lopen zeker?’ zei ze. Ik had al vaker aangegeven dat ik dit van plan was als ik ooit die gelegenheid zou krijgen. Na een paar nachtjes slapen waren we het er overeens. En zo zijn we er vanaf vorige zomer naartoe gaan werken dat ik begin maart 2023 aan mijn Camino zou kunnen beginnen.

Nu vandaag ben ik 90 dagen van huis en heb ik al heel veel stappen gezet. Mijn grootste stap van heel deze Camino was dan toch vorig jaar op het moment dat ik het rond ging vertellen tegen familie, medewerkers en vrienden. Het was bijna net zo’n grote stap als negen jaar geleden toen we besloten hadden om de omschakeling naar biologisch telen in gang te zetten. En ja, als ik dan A zeg dan moet ik ook B zeggen. Er is veel voorbereiding aan vooraf gegaan. Ik zou alleen vertrekken en zou vanuit huis naar Santiago de Compostella lopen. Ik gaf mezelf daar zo’n honderd dagen voor. Dat lopen zat ik niet zo over in, 25 km per dag moet wel lukken dacht ik. Waar ik me het meest zorgen over maakte was de heimwee. Ik was nog nooit langer dan 14 dagen van huis geweest en dan waren er Henriëtte en Ilse en Bart altijd bij. Dat moest ik nu loslaten. Die heimwee was zeker met Henriëtte wederzijds, anders komt ze me niet twee keer opzoeken tijdens mijn Camino. Wat was ik gisteren toch weer blij om haar vast te kunnen pakken!

Komende dagen probeer ik nog meer van mijn gedachten met jullie te delen. Ook voor jullie als lezers van mijn verhaaltjes nadert het einde van deze Camino. Bij velen ben ik de laatste maanden een klein onderdeeltje van het dagelijkse leven geworden. In de leuke reacties die ik krijg lees ik of hoor ik soms dat ze pas gaan slapen als ze mijn verhaaltje gelezen hebben. Van andere hoor ik dat het in de morgen een vast ritueel is geworden: computer op starten, koffie zetten en dan rustig mijn verhaaltje lezen en genieten van de foto’s die ik daar dan weer bij geplaatst heb. In het begin van mijn Camino kreeg ik al reacties dat ik de lat vrij hoog had gelegd met het maken van deze verslagjes. En dat klopt ook, ik ben er elke avond zo’n twee uur mee bezig om te proberen weer een fatsoenlijk verslagje (eigenlijk mijn eigen dagboek) de ‘lucht’ in te sturen. Dit heb ik al 90 dagen met heel veel plezier gedaan en blijf dit de komende weken nog doen tot dat ik weer thuis ben.

Mijn eerste doel van deze tocht was voor mezelf die uitdaging aan te gaan om naar Santiago de Compostella te lopen. Een aantal jaar geleden heb ik een donatietocht (Alternatieve vierdaagse, 4x 50 km) voorAlzheimer Nederland gelopen. Dat was een grandioos succes qua donaties. Net voordat ik mijn Camino begon heb ik besloten om ook deze tocht te koppelen aan een inzameling voor Alzheimer Nederland. Ik word volgende maand 55 jaar en dat is de leeftijd dat bij mijn zus Carien Alzheimer is vastgesteld. Ik heb zowat heel de Camino in het gele shirtje van Alzheimer Nederland gelopen. Tot nu toe is er al € 8.263,- gedoneerd. Graag wil ik mijn actie nog eens onder de aandacht brengen. Ik heb mijn verhaaltjes gratis bij jullie in huis gebracht. Zo hebben we tijdens onze Camino ook verschillende keren meegemaakt dat er een dienst ‘gratis’ geleverd werd maar daar stond dan wel een bordje ‘donativo’ bij waarmee bedoeld werd dat je mocht geven wat het je waard was.

Velen van mijn volgers hebben al een donatie gedaan maar wisten niet wat ze er van mij voor terug zouden krijgen. Misschien heb ik je/jullie wel veel meer laten genieten van mijn tocht dan wat je er van tevoren van verwacht had. Is het je nog een donatie waard?

Hieronder staat de link om eventueel nog een (extra) donatie te doen:

Bij voorbaat dank daarvoor!!

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Lowie:
    31 mei 2023
    Ha die Alfons. “Steeds verder van huis maar steeds dichter bij jezelf” dat is het credo wat ik niet uit mijn hoofd krijg. En dat gevoel wordt alleen maar versterkt als ik je verhalen lees. En wat ben ik blij en trots dat ik veel mee heb mogen maken in jouw (of eigenlijk jullie ) pad om dichter bij jullie zelf te komen. Kan me die containers vol tomaten nog herinneren als de dag van gisteren. Zo ook het lumineuze idee om daar iets anders mee te doen als weggooien. De geboorte van Natuurlijk Henriette. En zo ook de start van de winkel, inmiddels uitgegroeid tot een niet meer weg te denken biologische supermarkt in de regio. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik zeg, ondernemers pur sang. Iets waar (Klein) Dongen super trots op mag zijn. En dan bijna aan de meet! Tja ik moet je zeggen dat ik de verslagjes straks ga missen. Maar ga ze zeker niet vergeten. En straks gaat alles weer zijn “gewone” weg. Of anders gezegd; “life goed on”. Het is een cliché maar o zo waar. Toch ga ik proberen om zo af en toe eens terug te grijpen naar je verhaaltjes/verslagjes. Al is het alleen maar om iets dichter bij mezelf te komen. Dankjewel 🙏 . Voor morgen weer een mooie trip gewenst.
    Sdios y hasta mañana
  2. Kees:
    31 mei 2023
    Hé Alfons, wat een goed verslag / verhaal / boodschap weer om te lezen. Fijn om de laatste kilometers zo ver weg maar dichtbij Henriette te kunnen afleggen, samen met jouw wandelmaat (en inmiddels goede vriend, lijkt mij) Ton. Nogmaals respect voor deze hele uitdaging, dat heb je toch maar mooi geflikt en deze ervaring en onmetelijk vele belevenissen nemen ze je niet meer af.
    Succes met de laatste meters en lekker genieten
    Groetjes
    Kees
  3. Marijke:
    31 mei 2023
    Hoi Alfons....wat een prachtig verhaal weer..fijn dat ik mee mocht lezen op jou missie...het heeft me erg geraakt....je krijgt zo een andere kijk op het leven....bedankt hiervoor...enne ik zal nog ff n extra duit doneren voor jou mooie doel.((....enne..als t je eventueel zou lukken ...zou ik graag n foto zien van dat grote wierrookvat in de kathedraal.....)))...geniet van de laatste kilometers..groetjes marijke
  4. Daniëlle:
    31 mei 2023
    Ik zie voor jou toch echt een nieuwe carrière als schrijver Alfons! Ik zal je er nu alvast wat extra’s voor betalen. Wie had dat gedacht. Zulke mooie, persoonlijke en soms ook emotionele verhalen. Heel veel respect voor!! Geniet met volle teugen van je laatste dagen.
  5. Cora en Gé Spek:
    31 mei 2023
    Beste Alfons en eigenlijk ook wel Ton.
    We hebben genoten van je verhalen, het is heel bijzonder en mooi dat je deze tocht heb mogen maken en niet verwacht, maar met een fijne wandelmaat. Voor het mooie doel heb wij ook wat gedoneerd. Heel veel plezier de laatste kilometers en geniet van de afronding van je bijzondere mooie tocht, dank voor je verhalen.
  6. Ilse:
    31 mei 2023
    Alfons en Ton, succes met de laatste kilometers, geniet ervan samen met jullie dames! Wie had dat 80 dagen geleden bedacht dat je zo'n fijne wandelmaat tegen zou komen! Ook namens ons een donatie, en blijf vooral lekker schrijven.
  7. Piet en Jeanne Schoormans:
    31 mei 2023
    Tuurlijk gaan ook wij doneren de 10.000 euro moet je toch zeker halen , geniet van de laatste dagen ,
  8. Peter:
    31 mei 2023
    Weer een mooi verhaal Alfons, we blijven ervan genieten. Nog effekes........en jullie gaan "landen", fasten your seatbells!
  9. Elly en Bert:
    31 mei 2023
    Hallo Alfons. Wat hebben wij genoten van jou verhalen. Wij gaan ze straks missen zo leuk en gezellig geschreven. Proficiat met zo,n prestatie. Ook voor Ton .we hopen dat er nog veel donaties binnenstromen .nog een fijne vakantie
  10. Harrie:
    31 mei 2023
    Alfons het leek wel dat je vleugels had bij het lopen maar het lijkt erop dat je pen met vleugels hebt. Man wat weer een geweldig verhaal en ze worden er ook niet korter op.
    We blijven uitkijken naar je verhalen van de komende dagen
    De komst van de dames heeft je nog extra inspiratie gegeven lijkt wel
    Blijf genieten op de iets drukkere route maar dat brengt ook weer wel gezelligheid neem ik aan 🥾🥾👍😎
  11. Bram Hanemaaijer:
    1 juni 2023
    Hi Alfons een goed verhaal over keuzes in t leven en mooi om te lezen dat je genoten hebt van de keuze naar bio, energie, jaar rust en de wandeltocht! Nog veel succes bij de laatste leuke loodjes