Dag 91 woensdag 31 mei 2023 Arzúa – Vliegveld Santiago 27,5 km

31 mei 2023 - San Paio, Spanje

En dan zijn we er bijna! Vandaag heel relaxed gewandeld en morgen nog maar 12,5 km te gaan….

Deze morgen hebben we eerst samen rustig van ons ontbijtje genoten in het appartement waar we de komende dagen nog verblijven. Iets na achten hebben we ons met de auto door Henriëtte en Lisette weg laten brengen naar de plek waar ze ons gisteren opgepikt hebben. Rond negen uur zijn we aan onze één na laatste etappe begonnen. Het beeld was weer net als gisteren, heel veel mensen op de route! Het is net als bij de 80 van de Langstraat, een heel lang gerekt lint van wandelaars achter elkaar. Het was weer perfect wandelweer, bewolkt met een temperatuur van ongeveer 18 graden.

Na een pauze in O Pedrouzo zijn we nog zo’n 7 km doorgelopen. Het was een heel rare gewaarwording dat we in die 7 kilometer nauwelijks nog wandelaars gezien hebben. In die anderhalf uur die we toen gelopen hebben zijn we amper 10 mensen tegen gekomen. Na al die drukte van voor de middag was dit echt bizar. Iedereen blijft daar in O Pedrouzo slapen en loopt morgen van daaruit die laatste 19 kilometer naar het plein in Santiago de Compostella.

Eind van de middag hebben we Poolse Kuba met zijn moeder nog ontmoet. Op het punt waar wij opgehaald werden gingen zij nog even door. Zij moesten dus nog 12,5 km wandelen om in Santiago aan te komen. Om kwart voor acht ontving ik een berichtje dat het ze gelukt was, super knap!!
Midden op de dag heb ik onderweg nog even met ons Pa gebeld die heel mijn Camino vol trots vanuit Dongen volgt. Leuk om die berichten te ontvangen dat de bewoners van Hoge Heijningen (de flat waar hij woont) ook allemaal met me ‘mee lopen’. Zij lezen ook deze verslagjes en al lopen ze met een stok of achter een rollator, ook zij komen morgen samen met mij aan in Santiago de Compostella.

Ook heb ik met mijn zus Ank gebeld die morgen in Alpe d’Huez hun grote dag weer hebben. Daar gaan zij met team Alpeduzes AchtvanChaam en heel veel andere teams weer knallen in de strijd tegen kanker. De link naar de website van dit team heb ik deze week al eens gedeeld en wil dat voor de grote dag vanmorgen nog een keer onder de aandacht brengen. Door het verschrikkelijke nieuws dat ik afgelopen week van mijn maat met ongeveer dezelfde leeftijd als ik ontvangen heb loop ik de laatste dagen met iets meer in mijn rugzak dan alleen kleren. https://www.opgevenisgeenoptie.nl/fundraisers/achtvanchaam

Gisteren heb ik mijn eigen donatie-actie voor Alzheimer Nederland nog wat aandacht gegeven. Ik ben zeer blij verrast door de vele reacties in een vorm van donatie die ik daarna heb mogen ontvangen. Ik had een streefbedrag op de pagina gezet van € 9.189,- Dit streven had ik omdat ik een aantal jaren geleden dit bedrag op één euro na gehaald had. Vandaag zijn we over dit streefbedrag heen gegaan. Op het moment dat ik dit schrijf staat de stand op € 9.348,-  Hiermee is Alzheimer de wereld nog niet uit, er is nog een hele lange weg te gaan.

Ik wil via deze weg iedereen die er op welke manier dan ook een bijdrage aan geleverd heeft heel erg  hartelijk bedanken!! Voor wie de link gisteren gemist heeft: https://www.inactievooralzheimer.nl/fundraisers/alfons-van-den-hoek-2022?utm_campaign=alzheimer-nederland&utm_content=new_donation_owner&utm_medium=email-auto&utm_source=kentaa

En dan morgen, die laatste 12,5 kilometers. De teller staat nu op 2792 km. We gaan dus over de 2800 km heen. Wie had dat ooit gedacht? En er komt nog meer. Ton en ik willen de komende dagen door lopen naar Finisterre. Dit plaatsje ligt tegen de West-kust en werd heel vroeger als het einde van de wereld gezien. Heel misschien pikken we Muxia nog mee en dan kunnen we beginnen aan onze terugreis naar ons eigen thuis!

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Christ:
    Beste Alfons,
    Respect voor wat jij voor elkaar hebt gebracht, geweldig. We hebben iedere dag genoten van je verslagen. We wensen Ton en jou een hele mooie laatste tocht naar Santiago. Geniet er van samen met jullie echtgenotes.
  2. Lowie:
    31 mei 2023
    Hey Alfons. Lekker relaxed zo toch? Doe je goed. Mooi om te lezen dat je zoveel volgers hebt die met je mee (be)leven. Ik zie dat je nog een stuk doorloopt. Ben je wel op tijd thuis voor “The Boss”? Zal toch zeker wel. Wij hebben vandaag de laatste vergadering gehad voordat het Dorpsfeest lekker losbarst. Alles loopt op de spreekwoordelijke rolletjes. Of moet ik zeggen “op jouw halve schoenzolen”? Resultaat is hetzelfde 😉. Ik hou het kort want ben moe. Welterusten en voor morgen een schitterende afsluitende etappe gewenst. Hola.
  3. Ger Wouters:
    31 mei 2023
    Hallo Alfons, wat een geweldige prestatie heb je samen met mijn broer geleverd de afgelopen maanden.
    Veel succes morgen en geniet samen van de laatste km.
    Doe onze Ton de groeten en ook de beide dames.
  4. Anita:
    Hoi Alfons,
    Een makkie morgen. Leuk dat jullie nog doorlopen, maar eerst morgen de finish in Santiago. Kijk al uit naar de foto's daarvan en je verslag natuurlijk. In ieders geval al proficiat met t behalen van je streefbedrag. Fantastisch.
    Zoals je schrijft Alzheimer is de wereld nog niet uit, maar hiermee lever je toch weer een mooie bijdrage. Jij met Ton de uitdaging bijna behaald.
    ( zorg dat er nu niks mis gaat, dat zou wat zijn.)
    Succes met de laatste loodjes. 💪
    En morgen proosten maar.
    Dat zal dan zeker goed smaken.
    En echt dik verdiend. 🍺
    Tot morgen en veul plezier 🙋‍♀️
  5. Harriette:
    1 juni 2023
    Wat een tocht... Na 92 dagen bereik je je eind bestemming. Onwijs gaaf.
    En wat fijn dat die laatste dagen dit ' samen' met Henriette beleefd. Ze loopt dan wel niet mee maar ze is er... Als je start en weer aankomt. Het proost moment samen. Hoe mooi is dat. 🥰
    Geniet van de toch speciale kilometers morgen. Denk zo maar dat je niet de enige zult zijn. 😘

Tot de volgende.
  6. Antoine:
    Hoi Fons,
    Wat is het snel gegaan, een super uitdaging.👊🏻 Respect !👌🏻
    Officieel dan nog 1 dagje, de laatste loodjes…👣🚶🏼, Mar da’s wrs “peanuts” voor jullie 😂 Succ6👍🏻👍🏻👍🏻

Enne…ook die extra dagjes blijf ik je volgen 😃
    Gr,
    Antoine
  7. Rian:
    Beste alfons
    Nog 1 officiële dag
    Ga er van genieten en ik proost later op jullie ongelooflijke mooie prestatie!!
    Gr rian
  8. Jo Diepstraten:
    1 juni 2023
    Respect voor jullie, wat een belevenis en prestatie. Geniet van de laatste kilometers en de extra kilometers
  9. Bram Hanemaaijer:
    1 juni 2023
    Hi Alfons Finistere is the place to be en daar kan je je schoenen en kleding achterlaten 😇🥳
  10. Harrie:
    1 juni 2023
    Hoi Alfons en Ton jullie gaan de zoete zaligheid van de finishlijn proeven
    Wat mooi dat het op dezelfde dag als dat de bikkels op de Alpduzes bezig zijn.
    Succes vandaag en ga lekker terugblikken op jullie mooie gezamenlijke tocht 🥾🥾👍😎
  11. Anita van Dijk:
    1 juni 2023
    Beste Alfons, respect hoor, wat een prestatie. En die alsnog even doorgaat, lees ik. Ik wens je alvast een goede aankomst in Santiago en ik blijf je nog even verder volgen dan
  12. Marion:
    1 juni 2023
    Geweldig Alfons en Ton en zeker doorlopen naar Muxia dat is zo'n mooi plaatsje. Mooier nog dan Finesterre en veel minder druk!!
    Fijne wandeling(en) nog.