Dag 96 maandag 5 juni 2023 Cee - Finisterre 19 km

6 juni 2023 - Fisterra, Spanje

Vandaag de laatste wandeldag voor ons. Het begin van de rest van ons leven…….

Na een heerlijk eerste nachtje in ons super complete appartement (met tuintje) in het plaatsje Cee zijn Bart en ik deze morgen Ton op gaan halen die met Lisette en Britt ongeveer 100 meter verderop een appartement hebben. Van daaruit zijn we echt aan onze laatste kilometers van onze Camino begonnen. Het was bewolkt en soms ook erg mistig, we hoopte dat het in de loop van de voormiddag wat op zou klaren zodat we op het eindpunt goed zicht zouden hebben. We zouden naar het plaatsje Finisterre lopen en daar zouden de dames bij ons aansluiten om samen die laatste drie kilometers naar het werkelijke einde te lopen. Onderweg hebben Ton, Bart en ik nog even een korte pauze gehouden om een broodje te eten. Net voor het plaatsje Finisterre hebben we nog een kilometer over het strand gewandeld en daar hebben we wat Jacobsschelpjes opgeraapt die als souvenirtje mee naar huis gaan. Bart had wel een heel mooie Jacobsschelp gevonden die thuis zeker een mooi plaatsje gaat krijgen.

Tegen elf uur waren we in Finisterre en daar waren de dames ook net gearriveerd. Daar hebben we eerst samen koffie gedronken. Van daaruit zijn we met z’n allen naar het ‘einde van de wereld’ gelopen. Eenmaal bij het einde aangekomen hebben we eerst een foto gemaakt van ons allen bij de 0,000 km paal. Daarna nog een klein stukje verder tot het vuurtoren gebouw. Daar heb ik nog een stempel laten plaatsen in mijn pelgrimspaspoort. Daarna zijn we nog zo’n 50 meter verder gelopen naar een kruis waar heel veel mensen een steen, schelp of ander voorwerp achter laten met een boodschap erop. Naast dat punt zijn we even rustig gaan zitten en toen kwamen er toch wel wat emoties los. Het is een beetje een dubbel gevoel. Mijn voettocht die ik 2 maart begonnen ben is op dit punt dan eindelijk voltooid. Ik had me geen mooiere afsluiting voor kunnen stellen! Samen met Henriëtte, Ilse en Bart hier vandaag op dit punt te staan vond ik sowieso al super!! En dan ook nog samen met Ton, Lisette en zijn dochter Britt. Dit krijg je vooraf niet verzonnen. Daar zitten we dan op die rotsen en we weten dat het wandelavontuur nu echt achter ons ligt. Wat hebben Ton en ik in die 87 dagen dat we samen gelopen hebben toch veel mee gemaakt. Lief en leed is met elkaar gedeeld. Elkaar er doorheen geholpen als dat even nodig was. Uren gepraat, uren stil geweest. Elke dag werd onder het genot van een PM geëvalueerd. Ook dit krijg je vooraf niet verzonnen. Iemand die je tot 9 maart niet kent en waarmee je vanaf dat moment 87 dagen samen loopt naar dit mooie einde.

Vanaf het eindpunt moesten we nog zo’n 3 kilometer terug lopen naar het plaatsje Finisterre waar de auto’s stonden. Met die 3 kilometer terug lopen is de teller van mijn Camino op exact 2900 uitgekomen (kilometers overgenomen van mijn Relive app). In het dorpje hebben we eerst nog lekker gelunchd. Aan de westkant van Finisterre licht een mooi zandstrandje. Daar hebben we deze middag nog even lekker in de Atlantische oceaan gezwommen. Het water was niet heel warm maar het was wel een heerlijke ervaring.

Na het ‘zwemmen’ ben ik aan mijn verslagje begonnen en is ieder even z’n eigen gang gegaan. De dames hebben deze morgen samen al boodschappen gedaan voor een BBQ bij ons in de tuin van het appartement. Ilse en Henriëtte zijn nog even houtskool gaan halen en hebben de BBQ en heerlijke salades voorbereid. Het was heerlijk warm weer. We hebben in de avond in de tuin lekker samen gebarbecued.

Iets na half tien zijn we nog even met z’n allen met de auto’s terug gereden naar Finisterre. Het was een heldere avond en we wilde graag de ondergaande zon zien op het punt waar we deze middag zeer weinig zicht hadden. Er waren er meer die dat idee hadden. Zo ook Jan van der Linde, een pelgrim die we de laatste dagen ook al vaker ontmoet hebben. We hebben er geen spijt van. Het was prachtig om dit zo samen nog te beleven.

Nadat we daar van terug kwamen hebben we in ons appartement nog gezellig een toetje op. Terwijl ik mijn verslagje af zit te werken zit de rest nog een potje te kaarten. Al bij al weer een zeer gezellige dag samen!!

Morgen blijven we nog een dagje in deze omgeving in de setting zoals hij nu is. We gaan nog wat dingen in de omgeving bekijken. Of daar nog veel wandel kilometers bij zitten is nu nog een vraag.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Lisette Veenstra:
    Wat een avontuur van 3 maanden… geen woorden voor… ❤️
  2. Danniëlle en Andy:
    6 juni 2023
    Knijters, wat indrukwekkend zeg!
    Geniet van dit moment met elkaar op een zeer bijzondere plek.
    Herinneringen die je voor altijd meedraagt, echt zó gaaf!
  3. Marijke:
    6 juni 2023
    Prachtig ..prachtig....zoveel mooie momenten in je tocht.....
  4. Lowie:
    6 juni 2023
    Goede morgen Alfons. Gefeliciteerd met het bereiken van je einddoel. 3000 in de benen……..tis wa! En dan met Ton. Ik kan me de verslagen
    Van 1 en 2 april j.l.
    Nog herinneren. Dat verhaal was zo verdomd overtuigend dat iedereen geloofde dat jullie pad zou gaan scheiden en dat jullie ieder je eigen weg zouden gaan. De beste 1-april grap aller tijden😉. Wat ik ook super gaaf vind zijn de contacten met dat radioprogramma op NPO2 waar je Henriette in het zonnetje zette waardoor ze er toch een beetje bij was. Allemaal mooie dingen. En ook al waren er mindere dingen, ook die horen erbij.
    En dan het goede doel; fantastisch resultaat voor het Alzheimer fonds. Ik neem aan dat het bij elkaar gelopen bedrag op een mooie manier gaat worden overgedragen!

Maar het zit erop. Je hebt, samen
    Met je gezin, het einde van de wereld gezien. Dat lijkt me een prima start voor de rest van je leven. Waar jij mee begint, sluit ik mee af. Dank dat ik je mocht volgen. Tot snel❤️
  5. Kees:
    6 juni 2023
    Niets dan respect en wat fijn dat je hier ons deelgenoot van hebt gemaakt. Ik ga je dagelijks verslag missen denk ;-). Geniet nog van de laatste dag samen en alvast een goede terugreis
  6. Daniëlle:
    6 juni 2023
    Wat mooi Alfons, samen met iedereen die je lief is dit eindigen. Echt zo indrukwekkend!! En dan die zonsondergang, kan bijna niet mooier. We zullen er zondag bij Bruce eentje op drinken! Kom jij te voet…? 😉
  7. Rens Claassen:
    6 juni 2023
    Petje af Fons, bedankt voor je verslagen
  8. Toos Bink:
    6 juni 2023
    Een hele DIKKE PROFICIAT mannen !!!!!!!!
    Chapeau !!!!!!!
    En nogmaals DANKJEWEL dat we iedere dag mochten genieten van jullie CAMINO
    En de ......SURPRICES .....onderweg die wij meekregen !!!!!!!
    Goede reis terug naar huis allemaal .......
    WELCOME HOME !!!!!!
  9. Marianne Rombouts:
    6 juni 2023
    Ik sluit me aan bij alle vorige sprekers, echt TOP!
    We hebben genoten…….
    Liefs Jos en Marianne
  10. Harriette:
    6 juni 2023
    Hoe mooi is het om jouw wandeltocht die je alleen begon, te kunnen eindigen met de mensen die je lief zijn. ❤️
    Alfons ik heb met heel plezier je verslagen gelezen. Dankjewel voor de tijd die je hiervoor genomen hebt.
    Geniet nog van de laatste dagen in Spanje.
    Kijken wij uit naar een PM op 24 juni😊
  11. Erik Goos:
    6 juni 2023
    Wat een mooie tocht heb je ondernomen! Veel gezien, mooie avonturen beleefd en vrienden voor het leven gemaakt! Super gedaan en een geweldige afsluiting met je gezinnetje!! Geniet er nog van de komende dagen en dan helaas weer terug naar het normale leven! Wellicht tot as zondag bij Bruce!
  12. Louisette:
    6 juni 2023
    Een hele dikke buiging!! Proficiat Alfons, wat een belevenis en dan als kers op de taart..... het delen met je gezin❤️.
  13. Hans jespers:
    6 juni 2023
    Wat een ervaaring rijker en wat heb ik genoten van je verslagen groetjes aan ton en de rest en op naar Bruce
  14. Peter:
    6 juni 2023
    Ongelofelijk mooi dit allemaal, je moet dit meegemaakt hebben om het te kunnen navertellen.
    Ik ga jullie story missen!
  15. Antoinette Emmers:
    6 juni 2023
    Dankjewel voor de mooie verslagen en foto's. En jullie hebben de woorden, ik loop tot het einde van de wereld voor jou, echt waargemaakt.Diep respect , je doel bereikt. Geniet nog van de tijd daar met je gezin.
  16. Ad Schellekens:
    6 juni 2023
    Proficiat Alfons ,Geweldig wat je hebt gepresteerd SUPPER ,KANJER !!!!!! Hele mooie afsluiting met je 3 allerliefste mensen om je heen .Ga nog lekker even bijkomen en dan op naar je geliefde klein-dongen .Dankjewel voor je prachtige verhalen !!! als het boekwerk daarvan is gedrukt ga ik het zeker kopen . Groetjes Ad
  17. Jules en Ria Willemsen:
    6 juni 2023
    Dank je wel dat we met jullie mee mochten reizen!We hebben er van genoten 🙏Goede terugreis!
  18. Jan van den Hoek:
    6 juni 2023
    Gefeliciteerd met dit geweldige stuk van je leven. Ook dankbaar, dat ik dit nog heb mogen mee maken. Natuurlijk sluit ik me aan, bij alle andere volgers, zoveel prachtige verslagen en foto's. Heel fijn, dat je dit zo mooi met Henriette, Ilse, Bart en Ton, Lisette en Britt hebt afgesloten.
    Hartelijk dank voor alles.
  19. Dirk:
    6 juni 2023
    Gefeliciteerd Alfons 👍 ik heb je hele reis via reislogger gevolgd en heb ervan genoten .bedankt daarvoor . Het is verslavend 😉 je zal vast nog een keer terug gaan om een deel te lopen . Een top prestatie ik ben trots op je 👍
  20. Ad broeders vv Dongen komt goed:
    6 juni 2023
    Super wat een mooie presentatie
  21. Harrie:
    6 juni 2023
    Proficiat met deze prachtige afsluiting van je tocht met je familie en met Ton en zijn familie. Op zo’n moment komen er heel wat emoties vrij. Maar nu je het stof van je af hebt gespoeld met een lekkere duik in de oceaan kan je aan een nieuwe fase beginnen.
    Je kunt de afsluiting niet mooier in beeld brengen dan met de gave foto’s van de zonsondergang. Geniet van komende dagen maar toch een beetje wandelen om de beentjes soepel te houden. 😀🥾👍😎
  22. Ome Wim en Marjo:
    6 juni 2023
    Wat begon op 2 maart met een afscheids ontbijt. Daarna de eerste stempel bij de zusters, was een prachtige reis waar ons in mee genomen hebt. De verrassingen van Henriette. De laatste week ook samen met Ilse en Bart. Ook de verrassingen voor Ton waren bijzonder. We hebben er erg van genoten, Wim gaat de verslagen missen denk ik. 😘
  23. Piet en Jeanne Schoormans:
    6 juni 2023
    Geniet van de laatste dagen , net als iedereen gaan we je verslag missen , maar je hebt iets bijzonders gepresteerd , iets om nooit te vergeten chapeau 💪💪
  24. Marie-Louise Jolie:
    6 juni 2023
    Wat een super prestatie Alfons, voor jullie allemaal!!! Top, top! Niks dan respect! En heerlijk op tijd voor de topper van 11 juni, hoe mooi kun je het alles afsluiten, met de BOSS... tot dan! Gr Bart en Marie-Louise
  25. Annemieke:
    6 juni 2023
    Prachtige tocht met alles wat een camino zo bijzonder maakt!
    Bedankt voor je prachtige verhalen en foto’s.
    En nu je tocht afmaken met je eigen familie, erg mooi.
  26. Bas Goos:
    6 juni 2023
    Wat een ervaring ben jij rijker Alfons! En wat een rijkdom om het af te sluiten met je hele gezin erbij ! Ik heb genoten van je verhalen. Bedankt dat ik op deze manier een beetje deelgenoot was van jouw unieke prestatie!!
  27. Eric van Buel:
    6 juni 2023
    Hoi Alfons, wat een geweldige prestatie en wat mooi deze tocht op z’n bijzondere manier af te sluiten. Ik heb niet vaak gereageerd op je verslagen (ik ben niet z’n schrijver 😜) maar heb ze altijd met veel plezier gelezen. Zelf vertrek ik eind augustus vanuit zuid frankrijk voor een tocht van 1100 km waarbij ik waarschijnlijk diverse zaken zal herkennen vanuit jou reisverhalen en foto’s.
    Geniet er de komende dagen nog lekker van en misschien treffen we elkaar nog voor eind augustus in cafe St Jacques in Oosterhout.
  28. Jules:
    6 juni 2023
    Wat een prachtige laatste wandeldag hebben jullie samen beleefd!! Bedankt voor de mooie verhalen Alfons en tot snel 🙏🏼😍
  29. Meriam Baas:
    6 juni 2023
    Prachtige afsluiting van een hele bijzondere reis! Geniet er met z'n allen van.
  30. Marian Olislaegers:
    Een dikke proficiat Alfons en Ton!👏👏
    En wat mooi dat we je mochten volgen. We hebben er van genoten! Bedankt.
    Nog mooie dagen samen, en een goede reis naar huis.
    Groetjes 🌞🥾🥾🎉
  31. Ank:
    6 juni 2023
    Wat een avontuur! Geweldig om te volgen. Je aankomst in Santiago op de Alpe d'HuZesdag was prachtig. Maar de kers op de taart is, denk ik, het laatste stukje naar het einde van de wereld vooral samen te beleven! Geniet van de mooie momenten. Het zal vast afkicken worden. En mocht je nog eens heimwee hebben naar je prachtige avontuur, dan staat de deur van de pelgrimsherberg Ulicoten altijd voor je open!!
  32. Jan van de Linde:
    7 juni 2023
    Het was voor mij hartstikke fijn om jullie een paar keer te ontmoeten. En ik ga zeker jullie reis lezen. Het is een prachtige prestatie van jullie, maar bovendien iets om met grote dankbaarheid aan terug te denken. Hou je caminogevoel vast!